Den humanistiske folkeskole

Den humanistiske folkeskole

Blog

Op, lille Hans, op og gå i skole!

Da skolen ændrede mødetidspunkt fra 8:30 til 10:00 faldt elevernes sygefravær med 50% og deres udbytte af undervisningen steg markant.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ifølge Skolebørnsundersøgelsen 2018, oplever mere end 80% af alle børn i udskolingen at møde trætte op til undervisning mindst en dag om ugen.

Mere end 60% de 15-årige ligger i deres seng mindre end 8 timer hver nat. At ligge i sengen skal i den sammenhæng ikke forstås som at sove, da Skolebørnsundersøgelsen 2018 kun siger noget om, hvornår de unge lægger sig, men ikke noget om, hvor længe de kigger på mobilen, læser eller ser tv, inden de falder i søvn.

Men faktisk har 15-årige behov for at sove mellem 8 og 10 timer hver nat for at kunne fungere optimalt i skolen og livet. Manglende søvn kan medføre en lang række helbredsmæssige problemer og går ud over de unges udbytte af undervisningen.

Den humanistiske folkeskole

CTO og underviser. Læreruddannet fra UC Syd Haderslev i 2019 med undervisningsfagene dansk, madkundskab og matematik. Arbejder som CTO i mellemstor dansk tech-virksomhed. Jeg har 20 års erfaring inden for it og udvikling og var en af open source-pionererne omkring årtusindskiftet. Jeg blogger i spændingsfelterne mellem skole og samfund, it og læring, dannelse og uddannelse og mellem system og menneske. Jeg er meget optaget af æstetiske læreprocesser og læringens anatomi og lægger fra tid til anden undervisningsforløb op, som jeg selv har udviklet og testet.

Et engelsk studie fra 2017 viste, at et mødetidspunkt kl. 10:00 i stedet for 8:30 medførte en markant forbedring i elevernes udbytte af undervisningen samt på deres helbred. 

Således faldt elevernes sygefravær med ca. 50% i den toårige periode, hvor man lod eleverne møde kl. 10:00 og deres eksamensresultater blev 12% bedre.

Da man i forsøgets 3. år gik tilbage til det gamle mødetidspunkt kl. 8:30, steg sygefraværet igen med 30%. En forklaring, som forskerne giver på denne opdagelse, er, at teenageres døgnrytme er anderledes end voksnes. Den forklaring kommer man også ind på i et dansk forsøg, som blev udført i 2013 på Frederiksberg Ny Skole, hvor man også iagtog det senere mødetidspunkts betydning for hele familien. Resultatet var meget positivt og som en familie i undersøgelsen udtrykte det:

Hans dag begynder mere blidt end hvis han møder kl. 8. Han kan sove længere, har tid til at spise morgenmad, vågne osv. i ro og fred. Det er vores opfattelse, at såvel hans livskvalitet som lyst til at gå i skole fremmes i og med, han kan sove så længe som muligt

Hvorfor er det så, at vi starter skolen kl. 8:00 for alle elever? Måske er det blot en reminiscens fra industrisamfundets tanke om, at alle skal lære at stå op på et bestemt ( tidligt ) tidspunkt og gå på arbejde.

Men det er jo ikke den nutid og fremtid vi ser ind i, hvor arbejdsmarkedet bliver stadigt mere fragmenteret og forskelligartet. Mange møder på meget forskellige tidspunkter allerede.

I stedet for at forsøge at passe børn og unge ned i systemets snævre kasser, skulle vi måske begynde at indrette systemet efter, at børn og unge er mennesker med forskellige behov på forskellige tidspunkter.

Det er faktisk allerede muligt for kommunalbestyrelser og skoler at lade skolen starte senere for de ældre elever uden at komme på kant med kravet om antallet af timer over et år. Måske det var en tanke værd at overveje - endda gå til valg på her i efteråret, hvis man går med en lokalpolitiker i maven? 

 

Powered by Labrador CMS