Skolen og den åbne fremtid

Blog

Hvorfor temabaseret undervisning kan give god mening for at forstå verden

Med dette indlæg vil jeg nok støde nogen på deres faglige stolthed, men jeg vil alligevel kort argumentere for, hvorfor temabaseret undervisning kan være meningsfyldt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man ser på læringsmålene for de forskellige fag og sammenligner dem, så vil man hurtigt lægge mærke til at de ofte har noget til fælles. De peger nemlig i retning af, at den læring som eleverne får skal lede hen imod nogle kernekompetencer.

Skolen og den åbne fremtid

Jeg hedder Alexander Benesch, er født i Tyskland men har boet i Danmark i 20 år. Jeg blev læreruddannet i 2005. Siden har jeg været lærer på Heldagsskolen Lindersvold, som er en specialskole og dagbehandlingstilbud. Jeg går meget ind for, at undervisningsprogrammer gerne må have de store perspektiver med, og at vi skal turde også at tage fat i de store spørgsmål sammen med vores elever. Det handler om fremtiden, ikke mindst deres fremtid. Dermed er det implicit, at vores pædagogiske og didaktiske arbejde også skal have en politisk dimension.

Disse er er at iagttage, forstå, forholde sig til og agere i vores verden og vores omgivelser. Ja, dette er også tilfældet i faget Dansk, når vi nu lægger så meget vægt på at eleverne gerne skulle have genrekendskab og tilegne sig færdigheder i kritisk analyse af litterære værker. Det er jo godt. Jeg mener også at læringsmålene i de enkelte fag for det meste beskriver vigtige og nyttige kompetencer.

Svagheden i fagopdelt undervisning

Men desværre har den strengt fagopdelte undervisning en stor svaghed. Nemlig at det er sværere for eleverne at få øjnene op for sammenhængene, fordi verden jo er kompleks. Det er jo trods alt de efterfølgende generationer, som skal overtage verdenen efter os, går jeg ud fra. Hvordan kan vi f.eks. behandle et spørgsmål om klimaforandringer uden også at tale om ressourceforbrug (geografi/naturfag), samfundsmæssige konsekvenser og og de politiske tiltag der må følge med for at imødegå tendenserne (samfundsfag), hvordan vi er kommet til dertil at klimaet går amok og hvad vi både hver især men også fælles kan gøre ved det (historie). Verden og naturen er nemlig ikke nødvendigvis fagopdelt, og det mener jeg bestemt kan være nyttigt at det bliver afspejlet i elevernes læring. Ellers kan vi løbe risikoen for at læringen sker for læringens skyld. Men jeg er bestemt af den opfattelse, at det vi lærer skal bruges til noget.

Kort sagt er det derfor jeg vil gerne argumentere for at temabaseret undervisning bør finde en større plads i skolen. I et andet blogindlæg vil jeg gerne uddybe, hvordan jeg tænker at man kan integrere fagene i den temabaserede undervisning uden at det skal gå ud over fagligheden i de enkelte fag.