Blog

Film i undervisningen: Få styr på reglerne én gang for alle

Mange lærere bruger film i deres undervisning - og det med god grund. Film og filmklip er et godt supplement til de mange læste tekster, vi arbejder med i undervisningen. Og så elsker de fleste børn og unge at se film! Men hvordan er det nu med de der regler? Hvilke film må jeg vise i undervisningen? Hvordan undgår jeg at bryde ophavsretsloven? Og hvad med Medierådets aldersgrænser for film? Læs med her og få styr på reglerne én gang for alle.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/Mike Mozart

Inden sommerferien i 2019 delte jeg et indlæg om film i undervisningen her på min blog. Det var min oplevelse dengang, at mange lærere ikke kendte til reglerne og derfor undlod at vise film for deres klasser, som ikke var på ’listen’, dvs. kunne streames fra mitcfu.dk. I mit indlæg forklarer jeg, hvordan lærere gerne må vise (privat)købte, lånte eller lejede film for deres egne klasser, fordi eleverne her betragtes som værende inden for lærerens privatsfære. Så langt, så godt.

Tilladt for børn over 15 år

I flere af mine engelskforløb viser jeg film for mine elever. Jeg bruger altid filmene i en faglig sammenhæng - som et supplement til de mange læste tekster, vi arbejder med i udskolingen. Samtidig er det min oplevelse, at filmene for flere af de unge mennesker bidrager til en bedre forståelse af emnet, - måske fordi flere sanser aktiveres, når de ser film? I forløbet Black America, som jeg ofte kører i 9. klasse, viser jeg næsten altid ”12 Years A Slave” (kan ses på Filmstriben) og ”Mississippi Burning” (ejer jeg på DVD). Medierådets anbefalinger til de to film er ’tilladt for børn over 15 år’. De fleste unge er fyldt 15 år i 9. klasse, men der er næsten altid et par stykker, der ikke er. Så hvad gør man så?

Har du hørt om ledsagerreglen?

Den såkaldte ledsagerregel giver voksne, forældre og lærere m.fl. en mulighed for at foretage en konkret vurdering af, om en film kan forevises for børn, der er yngre end den fastsatte aldersgrænse. Eneste krav er, at barnet skal være fyldt syv år. Medierådet anbefaler dog, at man som lærer inden filmvisningen indhenter samtykke hos forældrene, og at man som lærer foretager sin vurdering med afsæt i Medierådets begrundelse for filmens aldersvurdering, hvor filmens mulige skadevirkninger er omtalt.

Læs mere her: https://www.medieraadet.dk/medieradet/film/film-i-skolen-og-pa-institutionen

Rigtig god fornøjelse med filmvisning ude i klasserne! 😊