Blog
Tør/tager du stilling?
Ligegyldighed er det værste
Situationen
9. klasse har fået taget fjollebillede. Jeg var influenzaramt og så derfor først billedet, da det skulle udleveres til eleverne. På fjollebillederne fra årgangen slikker en på slikkepind (på en måde hvor hun ikke får meget ud af den slikkepind) iført udfordrende oktoberfest-kostume, en har skrevet “LUDER” på sin arm, en sidder med to vinflasker, en har en t-shirt på, hvorpå der står: “PORNHUB”. En anden har en t-shirt på, hvorpå der står noget med ”stik den ind - og stik af”. Flere piger er klædt i jungle-kostume poserende i positioner, som jeg ikke ser normalt - og som ikke så helt naturlige ud.
De fik ikke deres fjollebillede
Efter at jeg havde set billedet, besluttede jeg (med accept fra vores leder), at billedet ikke skulle udleveres. Så min 9. klasse fik ikke deres fjollebillede.
Jeg fortalte og forklarede sagen for eleverne i min klasse. Lidt kort og kontant. Spurgte ikke, om de syntes, at det var okay, spurgte ikke, hvad de følte. (Jeg havde på forhånd rettet ryggen - både fysisk og mentalt. Vidste at jeg kunne komme i modvind. Men var indstillet på, at jeg var den voksne, og her ville jeg ikke rokke mig.) Helt overraskede accepterede de det og ville ikke diskutere.
Der blev taget et nyt fjollebillede - et sjovt, fjollet billede med 15-årige, der havde tøj/kostumer på, ingen alkoholflasker eller underfundige ord, som får en til at tænke på en noget ældre aldergruppe end disse 14-15-årige.
Det er bare for sjov...
På lærerværelset var der uenighed ift. om det originale billede “bare” skulle have været uddelt. Nogle sagde: Pyt, det er jo bare for sjov. Andre sagde: Jeg ville blive rasende, hvis det var mit barn, der udstillede sig selv sådan - og alle så det.
Snerpet eller ansvarlig?
Min indre dialog kørte heftigt. Var jeg snerpet - hvilket jeg fik at vide, at jeg var af en kollega (dog sagt med et glimt i øjet? Var jeg for seriøs? Eller tog jeg ansvar og viste vejen for eleverne. Prøvede jeg at påvirke dem i en retning? Og var det okay?
Tænker om alt er tilladt? Er det det, der menes med åndsfrihed i formålsparagraffen?
Hvem, der har ret, ved jeg ikke, men jeg synes, at det er okay at vise, at der er noget, man synes, der er rigtigt og noget, der er forkert - eller i hvert fald uhensigtsmæssigt.
Tag stilling
Ift. undervisning har vi vejledende mål, men her har vi frit spil - heldigvis. Jeg ønsker ikke andet. Hvis bare man ikke er ligeglad - og ikke bare vil undgå diskussionen (med eleverne og måske deres forældre), men reflekterer og tager en beslutning, som man mener gavner de unge mest, så kan vi tage den derfra.
Men ligegyldighed er både vores og elevernes værste fjende. Eleverne er mere værd!