Blog

VANDPLANER VIGTIGERE END BØRNS UNDERVISNING?

Eva Kjær Hansen blev tvunget til at gå som minister, fordi der var sået en smule tvivl om målemetoden i landbrugspakken. Men forskningsrapporter om målemetoden på børn overses totalt politisk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Enhver der kan læse, og gider at sætte sig ind i de mange ord der er skrevet og sagt om Nationale Tests ved, at de er ubrugelige. De har fra starten været uegnet til brug for lærerne, da de ikke siger noget brugbart om eleven. Eneste påskud har derfor været at kunne kontrollere folkeskolen fra politisk hold - og benytte tallene fra elevernes klik til forskning.  

Den brug er nu også endegyldigt manet totalt til jorden. Selv forskere er nu ikke i tvivl om, at nationale tests i bedste fald er ligeså pålidelig som vejrudsigter og gætterier på næste uges lottotal. De er ganske enkelt en skandale. 

Det er ikke ny viden. Seneste rapport er blot seneste skud på stammen, der siger hvad vi forældre og lærerne har sagt i årevis: tro ikke på testens resultater. Lad lærerne udføre tests og prøver, som det er sket i årtier - overlad det ikke til statens computerprogrammer. 

Jeppe Søe

Jeppe Søe er journalist og foredragsholder, blandt andet om skole, samfund, politik og medier. Derudover medierådgiver og debattør. Blev i skolekredse kendt for at holde sin søn hjemme fra de nationale tests - men har i 25 år beskæftiget sig med dansk skolekultur. Søe er højskolemand og friskolemand - med børn i folkeskolen - og kalder sig selv “professionel ordkløver” og vil her på folkeskolen komme med tankevækkende søeforklaringer. Læs mere på www.jeppe.dk

En høring i 2016 talte sit helt tydelige sprog, der fik mig til at holde min søn væk fra dette statslige overgreb. Vi er nu blevet hjemme gennem fire år, alle de dage der er nationale tests - og forudgående undervisning i at bestå dem. Det er mange mange timer årligt der bruges på dette magtapparat. Det var tydeligt i 2016 for de fleste, at noget var galt. At vore børn blev misbrugt til et politisk formål, fremfor at blive undervist. 

Resultaterne fra høringen endte i absolut intet. Politikernes kontrol-liderlighed er så magtpåliggende, at selv væsentlige beviser om testens mangler går hen over hovedet på undervisningsministeriet og i særlig grad forligskredsen. De store partier Socialdemokraterne og Venstre holder stædigst af alle fast i det katastrofale måleredskab og udtaler sig som om, de slet ikke har læst eller forstået de rapporter, alle andre ellers nemt kan konkludere på. Det er så tydeligt et sprog som noget kan være. 

Alex Ahrendtsen fra Dansk Folkeparti fik endda sagt om forskernes store og sønderlemmende rapport, at det ikke bør ændre noget at et par kritikere har fundet et par fejl. Arrogant at tale forskning ned på så nedladende en facon. Hvis han mener forskningen er fejlagtig, må DF jo rejse en sag om uredelighed mod de to forskere. 

Det sker næppe. 

Ideen med udtalelserne fra de tre store partier er primært at lukke munden på al kritik. Jeg kan anbefale dem at lytte til Forældreintra på radio 24syv fra før sommerferien 2018, hvor jeg i en time var i debat med kritikere om testen. Her indrømmede en forsker, på telefon fra Grønland, hvor han var oppe for at indføre nationale tests, at de ikke kunne bruges til læring. I samme program udtalte Merete Riisager at testen i sin nuværende form havde problemer. Politikerne har alle vidst det længe!

I dag kom ministeriets konklusion på seneste forskning der viser, at testen er spild af tid. Merete Riisager vil vente på endnu en evaluering som kommer i 2020 - behageligt nok efter valget. 

Sig mig hvad fanden bilder Christiansborg sig egentlig ind?

Jeg husker tydeligt da Eva Kjær Hansen blev tvunget til at gå som minister, fordi der var sået en smule tvivl om målemetoden i landbrugspakken. Der skulle bare et par forskeres undren til - og straks gik Konservative amok og fik ministeren fyret og endte med at komme i regering. Der var ikke en rapport, ikke en undersøgelse - kun nogle forskeres undren og udsagn. 

Nu er der gennem mange mange år sået tvivl om målemetoden på levende mennesker, små børn der måles og vejes og udsættes for en test, der ifølge både forældre og lærere stresser eleverne - og ifølge forskerne viser forkerte målinger. Men at den målemetode beviseligt viser forkert får ingen konsekvens. 

Mener regeringen og folketinget virkelig, at landbrugets målemetoder er vigtigere end vores børns? Vores fælles fremtid?

Resultatet af dagens sølle udmelding, som Merete Riisager bakkes op i af store dele af forligskredsen, er, at vi i endnu et år skal spilde dyrebar undervisningstid på tests der ikke virker. Tests der unødigt forstyrrer den undervisning, der er så væsentlig for vores kommende generation. Det er spild af lærernes ressourcer, synd for eleverne, forældrene og alle andre der får ubetydelige breve med hjem, med totalt ligegyldige tal. 

Jeg er egentlig ligeglad. Min søn er bare hjemme og undervises af mig, nu hvor skolens ansatte ikke må udføre deres hverv i de timer. Men det er synd for de mange elever, der har forældre som ikke kan prioritere som jeg - og derfor tvinges til at sende deres børn afsted til regeringens hamsterhjul. 

Det er uværdigt af ministeren at spilde elevernes tid. Hvis ikke forligskredsen handler ligeså hurtigt og konsekvent, som dengang målemetoden i landbruget blev forkastet - må vi synligt konstatere, at politikernes ønske om regneark de kan bruge i debatten slår de grundlæggende værdier om en rummelig og seriøs folkeskole, der tager eleverne og lærernes tid alvorligt. 

Skylden har mange ansigter, men ansvaret er ministerens.