Læs mere fra bloggen: Lærerliv m.m.
Blog
Videnskaben kan rende os – vi læser på computeren selv om det er røv og nøgler
Forskningen er klar: At læse på skærm er væsentligt ringere end at læse på papir. Hvorfor gør vi det så stadig i stor stil?
Størstedelen af mange elevers skoledag foregår bag en skærm. De læser, løser opgaver, laver sjov og forhåbentligt lærer de også. Brugen af digitale læremidler har været stigende i årevis, for det er let og enkelt, og når det er digitalt, er det sikkert moderne og godt. Desværre er skærmundervisning i virkeligheden røv og nøgler, hvilket forskningen understøtter.
En ganske vigtig del af skolegangen er at lære at læse længere tekster. Derfor har der i mange år været stor opmærksomhed på elevernes læsefærdigheder. De skal kunne læse længere tekststykker og forstå indholdet.
Ikke sjældent bliver eleverne sat til at læse på en skærm, enten fra en fagportal eller fra en pdf-fil eller lignende. Her kunne eleverne i stedet have fået en bog eller en udskrift, og de ville få et større udbytte. Forskningen er ganske klar: Elevernes udbytte af skærmtekster er meget lavere end af papirtekster (Clinton, 2019).
Når eleverne læser en tekst på skærmen, forstår de ganske enkelt mindre, end når de får en trykt tekst (Halamish & Elbaz, 2020; Mangen et al., 2013), og for at det ikke skal være løgn, så hæmmer brugen af digitale tekster elevernes evne til at læse længere tekster (van der Weel & Mangen, 2022).
Man skulle så tro, at eleverne til gengæld kan læse en digital tekst hurtigere, end en analog tekst, men der er ikke en væsentlig forskel (Kong et al., 2018). Eleverne forstår til gengæld ikke indholdet, og hvad skal det så nytte?
Hvorfor er det så lige, at computerne overhovedet bruges, når de er skadelige for elevernes læseevner? Er det et spørgsmål om manglende analoge muligheder efter mange års ensidig fokus på digitale læremidler? Eller kan det være fordi lærerne ganske enkelt er blevet for dovne til at gå i bogdepotet?
Det kan lyde som om jeg afviser enhver brug af computere i undervisningen. Det gør jeg bestemt ikke, men computere skal ikke bruges til læsning. De skal bruges til opgaveløsning, til modellering i naturfag, multimodale produktioner og lignende. Der er megen plads til computere, men det skal gøres rigtigt.
Kilder:
Clinton, V. (2019). Reading from paper compared to screens: A systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Reading, 42(2), 288–325. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12269
Halamish, V., & Elbaz, E. (2020). Children’s reading comprehension and metacomprehension on screen versus on paper. Computers & Education, 145, 103737. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103737
Kong, Y., Seo, Y. S., & Zhai, L. (2018). Comparison of reading performance on screen and on paper: A meta-analysis. Computers & Education, 123, 138–149. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.005
Mangen, A., Walgermo, B. R., & Brønnick, K. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, 58, 61–68. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.12.002
van der Weel, A., & Mangen, A. (2022). Textual reading in digitised classrooms: Reflections on reading beyond the internet. International Journal of Educational Research, 115, 102036. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102036