Blog

Videnskaben kan rende os – vi læser på computeren selv om det er røv og nøgler

Forskningen er klar: At læse på skærm er væsentligt ringere end at læse på papir. Hvorfor gør vi det så stadig i stor stil?

Publiceret Senest opdateret

Størstedelen af mange elevers skoledag foregår bag en skærm. De læser, løser opgaver, laver sjov og forhåbentligt lærer de også. Brugen af digitale læremidler har været stigende i årevis, for det er let og enkelt, og når det er digitalt, er det sikkert moderne og godt. Desværre er skærmundervisning i virkeligheden røv og nøgler, hvilket forskningen understøtter.

En ganske vigtig del af skolegangen er at lære at læse længere tekster. Derfor har der i mange år været stor opmærksomhed på elevernes læsefærdigheder. De skal kunne læse længere tekststykker og forstå indholdet.

Ikke sjældent bliver eleverne sat til at læse på en skærm, enten fra en fagportal eller fra en pdf-fil eller lignende. Her kunne eleverne i stedet have fået en bog eller en udskrift, og de ville få et større udbytte. Forskningen er ganske klar: Elevernes udbytte af skærmtekster er meget lavere end af papirtekster (Clinton, 2019).

Når eleverne læser en tekst på skærmen, forstår de ganske enkelt mindre, end når de får en trykt tekst (Halamish & Elbaz, 2020; Mangen et al., 2013), og for at det ikke skal være løgn, så hæmmer brugen af digitale tekster elevernes evne til at læse længere tekster (van der Weel & Mangen, 2022).

Man skulle så tro, at eleverne til gengæld kan læse en digital tekst hurtigere, end en analog tekst, men der er ikke en væsentlig forskel (Kong et al., 2018). Eleverne forstår til gengæld ikke indholdet, og hvad skal det så nytte?

Hvorfor er det så lige, at computerne overhovedet bruges, når de er skadelige for elevernes læseevner? Er det et spørgsmål om manglende analoge muligheder efter mange års ensidig fokus på digitale læremidler? Eller kan det være fordi lærerne ganske enkelt er blevet for dovne til at gå i bogdepotet?

Det kan lyde som om jeg afviser enhver brug af computere i undervisningen. Det gør jeg bestemt ikke, men computere skal ikke bruges til læsning. De skal bruges til opgaveløsning, til modellering i naturfag, multimodale produktioner og lignende. Der er megen plads til computere, men det skal gøres rigtigt.

Kilder:

Clinton, V. (2019). Reading from paper compared to screens: A systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Reading, 42(2), 288–325. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12269

Halamish, V., & Elbaz, E. (2020). Children’s reading comprehension and metacomprehension on screen versus on paper. Computers & Education, 145, 103737. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103737

Kong, Y., Seo, Y. S., & Zhai, L. (2018). Comparison of reading performance on screen and on paper: A meta-analysis. Computers & Education, 123, 138–149. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.005

Mangen, A., Walgermo, B. R., & Brønnick, K. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, 58, 61–68. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.12.002

van der Weel, A., & Mangen, A. (2022). Textual reading in digitised classrooms: Reflections on reading beyond the internet. International Journal of Educational Research, 115, 102036. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102036

Lærerliv m.m.

Tobias Zimling Kristiansen - folkeskolelærer i Gentofte og med en fortid på frie skoler, i Grønland og i Kalundborg.

Ud over læreruddannelsen har jeg en mastergrad i læreprocesser m. spc. i arbejdsmiljø og forandringsledelse.

Er fagligt aktiv og kronisk kritisk og løsningsorienteret. Jeg uddanner mig løbende - for egen eller arbejdsgivers regning, og jeg blogger om lærerlivets sider - fagligt, pædagogisk, dannelsesmæssigt, didaktisk og hvad der end falder mig ind.