Blog
Bundsgaard: Det kan man bruge ICILS 2013 til på lærerværelset
Resultaterne fra ICILS 2013 er offentliggjort og bliver debatteret vidt og bredt i aviser, på nettet og i fag-fora. Men hvad kan man umiddelbart bruge ICILS 2013-resultaterne til på lærerværelset? Vi bad Jeppe Bundsgaard komme med tre bud:
”For det første
synes jeg, at lærerne skal bruge resultaterne til at klappe sig selv og hinanden på skuldrene og sige, at det er rigtig godt, at vores lærere er så positive overfor it og har fokus på at anvende det så meget i undervisningen, som de gør. Det har tydeligt ført til, at de danske elever klarer sig rigtig godt i denne her undersøgelse.
For det andet
kan man begynde at tænke over, at it bruges til så forholdsvis traditionelle aktiviteter: Læreren fremlægger, og eleverne løser så opgaver og arbejder individuelt med stoffet. Det er interessant. Og man kunne måske prøve at overveje, hvordan vi kan anvende it mere undersøgende, producerende og kommunikerende.
For det tredje
kan man overveje, hvorfor danske lærere samarbejder så lidt i forhold til deres kolleger i andre lande, når det handler om om it-integration og arbejdet med Fælles Mål i relation til it. For det er jo noget, der kan foregå i de organiseringer og teams, der allerede findes.
Man kan også begynde at systematisere sine samtaler om it-didaktik og samarbejde om egentlige projekter, hvor man aftaler at ”nu prøver vi at gøre sådan her” og så følger op, iagttager hinandens undervisning og diskuterer. Når man indgår i udviklingsarbejde eller taler om sin egen og hinandens undervisning, har man mulighed for at udvikle sin praksis i en god retning.”
Du kan læse bogen med alle ICILS 2013 resultaterne gratis her
Eller
Undervisningsministeriets opsummering af resultaterne her (12 sider)