Underviser i sosu-land
Blog
Vend undervisningen på hovedet
Gamification og elevstyret undervisning i naturfag
Mit GF2-hold skulle have været til naturfagsprøve, men den måtte desværre aflyses pga det dersens Corona. Øv, jeg havde glædet mig til at mine elever skulle vise hvad de kunne. Det gør noget ved elevernes engagement når de skal bevise noget – over for deres underviser, deres familie og fremfor alt dem selv.
Men nu stod jeg altså med en håndfuld dage hvor der skulle have været prøver, og jeg skulle fylde noget relevant og brugbart i disse dage. Ikke en decideret eksamenssituation, men gerne noget hvor de kunne bevise hvad de har lært.
Jeg valgte at vende undervisningen på hovedet og lade dem fremstille undervisningsmaterialer om emnerne fra naturfag. De skulle sætte sig i lærerens sted og formidle emnerne der blev fordelt ved lodtrækning.
Først skulle de skrive 10 triviaspørgsmål om emnet og derefter fremstille et formidlingsprodukt. Fx en screencast af en powerpoint, en video af et forsøg, en mix and Match, en quiz og byt, et dominospil, et digital bog, en kahoot, et puslespil, et stjerneløb, en stafet osv. Alt sammen metoder jeg har brugt med dem.
Læringen bliver vendt om, for hvordan skal man fornuftigt formulere spørgsmål om fx væskebalance, smitteveje og faremærker. Sådan at både spørger og svarer forstår hvad det handler om. Man kan fx ikke stille spørgsmålet ”Hvad er en base?” og forvente at modtageren svarer ”En stof med en pH på mellem 8 og 14” for svaret ”klorin”, ”et stof der optager H+” eller ”kalk” er lige så korrekt.
Forløbet sluttede med at eleverne gennemførte deres læringsaktiviteter, om det så var at sætte de andre elever i gang med et vendespil eller de viste en video af et forsøg de havde gennemført. Vi sluttede dagen med at spille et fælles triviaspil med deres egne spørgsmål. Der gik sport i at kunne svare rigtigt, men læringen var allerede sket i processen med fremstillingen. Selve spillet var jo kun kronen på værket.