DLF i verden

Blog

Forældrene sultestrejkede i Bolivia

Arbejdet som landsbylærer Bolivia er en isoleret tilværelse, men forældrene og regeringen bakker moralsk op.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et par år siden kunne man læse følgende historie fra Bolivia:

Efter nogle år som en af lærerne for eleverne på en lille ø i Titicacasøen fik Zacarias Ajllahuanca lyst til luftforandring. Han fandt derfor et lærerjob inde ”på fastlandet”. Det blev øens forældre så frustrerede over, at de sendte en delegation efter ham og gik i sultestrejke, indtil han sagde ja til at vende tilbage. “Det blev jeg jo nødt til. De stjal mit hjerte,” udtalte Zacarias om dengang.

Siden fortsatte han med at lære øens børn at skrive på deres eget aymara-sprog. Han har undervist dem i spansk og i matematik, som de skal bruge for at komme videre i uddannelsessystemet. Og han har styrket deres selvrespekt og stolthed af deres identitet. “Så længe jeg er lærer her, vil vi drømme om at få det bedre og arbejde for, at det skal blive virkelighed. Jeg håber, at det med tiden bliver muligt at vende udviklingen, så børnene vil komme tilbage hertil, når de er færdige med deres uddannelse,” fortalte Zacarias.

DLF i verden

Danmarks Lærerforening støtter lærerorganisationer i tredjeverden med organisationsudvikling. Målet er at forbedre lærernes vilkår og styrke lærerorganisationernes indflydelse i samfundet. Danmarks Lærerforening har projektsamarbejde med lærerforeninger fortrinsvis i Afrika syd for Sahara, men også i Mongoliet og Bolivia. I Østafrika er det i Kenya, Tanzania, Zanzibar, Rwanda, Burundi og Uganda, og i Vestafrika Sierra Leone og Liberia.

Læs hele historien om Zacarias her.

Zacarias undervisningsidealer er fuld overensstemmelse med den bolivianske regerings uddannelsespolitik. Den seneste uddannelsesreform i Bolivia udmærker sig ved en progressiv fokusering på at fremme kritisk tænkning og kreativitet, styrke kulturel identitet, indføre modersmålsundervisning og inddrage lokale forhold og omgivelser i undervisningen. I overensstemmelse med denne holistiske tilgang har Bolivias regering afvist at deltage i OECDs PISA test. Undervisningsministeren har udtalt, at PISA ikke måler kvalitet, og derfor vil det være spild af tid og landets sparsomme resurser at indføre testen.

Zacarias søn er i øvrigt leder af Bolivias fagforening for landsbylærere, som DLF har haft projektsamarbejde med siden 2013.