Daniel Panduro

Blog

Så gik der tid med det

”Så gik der tid med det vi fik noget at bruge tiden til så gik der tid med det satte ingenting på spil”

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så gik der tid med det

Selvom datoen 16. december betyder at det er koldt og gråt udenfor kan jeg stadigt huske de der somre fra min barndom. 10-12 år gammel med lov at sidde på forsædet, i bilen, med vinduet nede og varm sommersol ind i den i forvejen bagende bil. I en lille sprække i bilanlægget sad den Compact disc der altid sad i anlægget: ”Tiden af klog” fra 1984. Jeg kan huske det, fordi der stadigt er en sætning der på en måde er blevet soundtracket til den sommer og derfor også hele min tidlige ungdom:

”Så gik der tid med det vi fik noget at bruge tiden til så gik der tid med det satte ingenting på spil”

Daniel Panduro

Daniel Panduro er lærer, cand.mag i pædagogik, politik/administration og samfunnsfagsdidaktikk og derudover kommunalbestyrelsesmedlem (Ø) – I den rækkefølge. Skriver om alt der på folkebiblioteket står under ”37. Opdragelse, undervisning og uddannelse”, men med et særligt fokus på ”37.143 samfundsfagets didaktik”, ”37.07 Uddannnelsespolitik” og ” 37.39 Lærerstanden i almindelighed”

Jeg kom i tanke om præcis den sætning, da jeg, som alle andre skoleinteresserede der ikke havde undervisning i 6-7 lektion, sad foran min computerskærm og så pressemødet hvor lærerkommissionen fremlagde deres rapport. Pæne mænd og mange sider.

”Så gik der tid med det vi fik noget at bruge tiden til så gik der tid med det satte ingenting på spil”

Hvis lærerkommissionens anbefalinger kan koges ned til: ”Rimelig opgavefordeling og et rimeligt forhold mellem undervisning og forberedelse” har jeg ærligt talt lidt svært ved at se hvorfor de skulle besøge alle de skoler og skrive alle de sider. En skole og en side burde være nok. Jeg tror de kunne havde ringet til en hvilken som helst lærer i kongeriget og spurgt hvad udfordringen er, og de ville have hørt svaret: ”For mange opgaver og for lidt tid til at løse dem.”

Derfor har skolen brug for aftalte forhold og, vigtigt, disse forhold skal være aftalt på nationalt plan, fordi ”folkeskoleskolen” bøjes i ental bestemt form og fordi både børn i Frederikshavn og på Frederiksberg har krav på velforberedt undervisning og lærere der har tid.

Hvor langt var det? fire linjer. – Mere behøvede der faktisk ikke at stå i den kommissionsrapport.

Nu bliver det spændene at se hvad der bliver det næste skridt. En ting er hvis lærernes forening og lærerne modtager det andet store nederlag siden tretten, det må vi jo gøre hvad vi kan for ikke sker, men det er ikke synd for lærerene, vi er voksne mennesker og en del af os har mulighed for at finde et andet job. Det er synd for eleverne og vores daglige møde med disse, særligt når mangel på ordnede forhold gør at vi al for ofte mislykkes i vores undervisning.

Som Anne Dorte Michelsens 80erband navngav deres plade: ”Tiden er klog” – Det er nu vi har brug for at stå sammen som profession og vise at vi ikke er tøsedrenge.