Blog
Gør din fjernundervisning nærværende i et virtuelt klasserum
Er du – ligesom jeg – én af de lærere, der fortsat fjernunderviser dine store elever? Og er du også ved at være godt træt og demotiveret af det? Så læs med her og få mit bud på, hvordan man relativt nemt kan skabe en fornemmelse af en (bare lidt) normal undervisning for både sig selv og sine elever via et virtuelt klasserum.
Fjernundervisningen er stadig hverdag for alle vores store elever i folkeskolen, og jeg er sikkert ikke den eneste engelsklærer, der er ved at brække sig over den. Som de fleste andre engelsklærere føler jeg, at jeg på knap seks uger har læst et helt års antal af skriftlige opgaver, set utallige videoer, hvor eleverne taler engelsk hjemme på deres værelse og oprettet min del af diverse lytte-, læse- og grammatikøvelser på nettet. Men indtil næste udmelding fra Mette Frederiksen skal vi fjernundervise – indtil videre frem til udgangen af uge 19.
Eleverne savner (også!) skolen
Når vi som lærere er trætte og demotiverede af fjernundervisningen, kan vi være sikre på, at vores elever er det ganget med tusind. Elever er for længst begyndt at savne skolen, som de kender den. Derfor skal vi som lærere forsøge at skabe bare noget af det fællesskab og den hverdag, som vi kender og savner fra før Coronakrisen. Og det er faktisk slet ikke så svært at gøre i et virtuelt klasserum.
Skab en så normal undervisning som muligt i et virtuelt klasserum
Om du bruger det ene eller det andet program til det, er sådan set underordnet. Hos os bruger vi Microsoft Teams, og alle lærere har lagt ’lektioner’ ind i kalenderen, så eleverne nu har et reelt skema. I engelsk mødes vi to gange om ugen og har undervisning næsten som ”før”. Eleverne er inddelt i arbejdsgrupper, og jeg har lavet en plan til dem, så de ved, hvad de skal forberede i grupperne inden onlineundervisningen. I klassen kan vi både have traditionel klasseundervisning med fælles gennemgang af opgaver, ligesom jeg kan hjælpe og lytte med i de enkelte grupper – præcis som i undervisningen.
Kan ikke erstatte f2f-undervisning
Selvom det fungerer rigtig godt at mødes i et virtuelt klasserum, og eleverne også udtrykker, at de får mere ud af undervisningen på denne måde, kan det på ingen måde erstatte den normale undervisning. Det siger sig selv, at man ikke som lærer kan have en fornemmelse for eleverne og deres trivsel på samme måde, ligesom der er noget socialt, der naturligvis ikke kan erstattes af en mikrofon og et kamera. Men i mangel af bedre er virtuelle klasserum noget, som i den grad kan bruges til at give eleverne en fornemmelse af en – bare lidt! – normal undervisning midt i alt det unormale.