Blog

Elev: ”Det er som at blive slået hårdt i maven, hver eneste gang jeg tænker på skolearbejde”

I lærergrupper på Facebook hyldes fjernundervisning, som var det svaret på alle folkeskolens problemer. ”Mine elever elsker at spille virtuel banko”. ”Jeg har aldrig oplevet mine elever så motiverede”. Men der sidder altså også elever derude, der har rigtig, rigtig svært ved fjernundervisning. Elever, som er alt andet end motiverede. Elever, som er bange, som stresser og savner. Det er de elever, jeg vil tilegne dette indlæg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går fik jeg en besked(række) fra én af mine elever. Det var naturligvis én besked ud af mange, for I disse tider plinger min telefon nærmest kontant med spørgsmål om de opgaver, jeg har lagt ud. Men denne besked var anderledes.

”Har du nogle gode metoder til, hvordan man kan undgå, at stressen tager over og jeg ender med ikke at kunne lave noget som helst? For det er lidt det der er ved at ske ☹”

”Det er som at blive slået hårdt i maven hver eneste gang jeg tænker på skolearbejde”

”Jeg savner normal undervisning. Jeg savner dig. Jeg savner alle de andre. Jeg kan ikke holde til så meget ændring på en gang.”

Hun er ikke den eneste

Beskederne gjorde mig ked af det. Fordi jeg vidste instinktivt, at der var flere som hende derude bag skærmene. Som ikke turde sige højt, hvor svært det er at være i alt det her. Og jeg tror, at både vi lærere, forældre og i særdeleshed kommunerne glemmer, at det her ikke er for sjov. Danmark er i krise! Ja, hele verden er, og imens sidder vi og klapper i hænderne over, at stort set alle forlag har givet os gratis adgang til deres onlineportaler.

Giv dem lidt fred

Jeg er ikke psykolog, og jeg kender ikke navnene på de forkromede teorier om, hvad der sker i den menneskelige hjerne, når der vendes op og ned på hverdagen. Men jeg er lærer, og mit hjerte banker for de elever, der ikke bliver hørt. For der er da ingen tvivl om, at alle de børn og unge, der glædes over online undervisning, bare skal give den gas. Selvfølgelig! Men vi må ikke glemme alle dem, der i denne tid er bange, og som på ingen måde trives i det her. Som savner, og som stresser, og som i virkeligheden ville have allerbedst af bare at få lidt fred.