Blog

Om motivation, sommervarme og sene lektioner

Jeg elsker sol og varme, og jeg skal være den sidste til at brokke mig over en maj måned med sommervejr i særklasse. Men. Når vores elever i forvejen tvinges til at være i skole helt til kl. 15.00, så gør varmen det altså ikke ligefrem nemmere, når man som lærer skal motivere de stakkels, trætte, svedige unger til noget seriøs læring.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: 7.A er trætte og ugidelige i sommervarmen og orker ikke en engelsklektion fra 14.15-15.00. Hvordan motiverer jeg dem?

Varmen hænger tungt i lokalet. Klokken er 14.15 torsdag eftermiddag i 7.A, og det er tid til engelsk. Da jeg træder ind ad døren, mødes mit blik af 21 trætte teenagere, der dvask ligger hen over bordet. ”Må vi ikke gå hjem lidt før i dag, Maria?”, spørger en elev prøvende.

Lad os inspirere hinanden

Motivation. En svær disciplin, som jeg tænker, at vi alle kan bruge nogle input til. For er man så uheldig at have en (engelsk)lektion en tung, varm eftermiddag fra 14.15-15.00, hvordan hulen får man så de kære elever til at lære noget? Lad os inspirere hinanden, for jeg kan ikke være den eneste lærer, der her i varmen oftere og oftere bliver mødt af dvaske og ugidelige elever, der rent mentalt allerede har forladt skolen.

Mine elever er helt almindelige teenagere

I den perfekte drømmeverden havde vi slet ingen problemer med umotiverede elever. For her ville alle elever kunne forstå vigtigheden af at bruge tiden fornuftigt – og naturligvis også dagens sidste lektion en torsdag eftermiddag, hvor temperaturen i klasselokalet nærmer sig de 26-27 grader. På min skole er dette ren utopi. Mine elever er nemlig helt almindelige teenagere.

Mine metoder

Derfor er jeg ikke bleg for at indrømme, at jeg indimellem benytter mig af metoder, som jeg ikke altid er lige stolt af. Man har fx mere end én gang hørt mig sige:

  • ”Hvis I arbejder godt og uden brok, må I rydde op fem minutter før i dag”
  • ”Ja, I må gerne sætte jer ud på bænken og læse teksten/lave opgaven” (vel vidende at de nok ikke får det gjort så grundigt endda)
  • ”Så skidt da, vi går ned og køber is – men først når vi har gennemgået denne opgave i klassen”
  • ”Walk and talk!” (vel vidende at kun en brøkdel af eleverne rent faktisk taler engelsk, når jeg er ude af deres synsfelt)

Hvad gør I andre her i varmen? Ja, hvad gør I generelt, når det er sidst på dagen, og jeres elever ikke orker mere undervisning? Hit me! 😊