Blog

Fail, fail again and fail better

”Jeg er bange for at sige noget forkert.” Har du også hørt den sætning et utal af gange? Så er du ikke alene. Det er nok én af de største udfordringer, vi (sprog)lærere står over for ude i klasserne. Perfekthedskulturen har et solidt tag i os, og mens vores elever finder filter til den næste selfie på SoMe, må vi (sprog)lærere i tænkeboks.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kigger spørgende ud på 7.B. De sidder alle pænt på deres pladser med deres PC’ere og materialer foran sig. Et bud er, at i hvert fald 90 % af dem har lavet lektier og sidder klar med det rigtige svar på det spørgsmål, jeg lige har stillet. Men kun fire ud af de 23 elever har hånden op. Jeg spørger igen, men der kommer ikke flere hænder.

Perfekthedskultur: Vores elever er dødsensangste for at fejle

Jeg tror, alle lærere kan nikke genkendende til ovenstående situation. Vores elever er dødsensangste for at fejle. Det hænger naturligvis sammen med den perfekthedskultur, vi efterhånden har fået opbygget. Her er fejl og mangler no-go, og har du dem alligevel, findes der heldigvis et filter på din smartphone, der kan skjule dem.  

Det trygge læringsmiljø

I undervisningen hverken kan eller skal vores elever skjule sig bag noget som helst. De skal turde vise, hvem de er – med alle de fejl og mangler, der følger med. Men det er nemmere sagt end gjort. Vi ændrer ikke perfekthedskulturen overnight, men vi lærere kan udfordre den ved at opbygge et trygt læringsmiljø i vores klasser:

  1. Tal med eleverne om, at fejl er en vigtig del af læringsprocessen. Lav gerne et fælles skriv i klassen, som hænges op (få inspiration i filen under indlægget), et slags regelsæt for klassens fejlkultur.
  2. Lad eleverne tale sammen to og to om et svar, inden du spørger hele klassen. Det giver tryghed og mod at vide, at sidekammeraten har det samme svar som en selv.  
  3. Når en elev fejler i undervisningen, og du retter ham, så sig tak og forklar ham, at hans fejl kan være medvirkende til, at hele klassen lærer noget (fx udtalen af et bestemt ord).
  4. Vis, at du heller ikke selv er perfekt. Gør eleverne opmærksom på dine egne fejl og vær et forbillede for dem på den måde.
  5. Lad læring være en leg. Syng, dans og fjol med dine elever, når lejligheden byder sig. Når eleverne glemmer, at de er i en læringsproces, glemmer de ofte også den perfekthedsetikette, der er forbundet med en traditionel undervisningssituation.

Giv ikke op – kampen er vigtig!

Som lærer må du aldrig acceptere, at du har elever, der ingenting siger i undervisningen. Hvis du giver op, accepterer du samtidig nederlaget til en kultur, der er ødelæggende – ikke kun for dine elevers faglighed nu og her, men for deres liv. Kampen vindes ikke ved et trylleslag, men ved at vi stædigt og tålmodigt bliver ved med at kæmpe, fordi vi ved og tror på, at når vi fejler, lærer vi. Fail, fail again and fail better.