At være lærer i den flersprogede storbyskole

Blog

Fritidsjobs fungerer - Lærerne skal med!

Skole-tours løfter de unge i lokalområdet økonomisk, fagligt og socialt på samme tid. Skolen og fritidsklubben skal skabe relevante fritidsjobs.

Offentliggjort Sidst opdateret

At være lærer i den flersprogede storbyskole

Vi er 33 lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole. Vi har valgt modulet; “At være lærer i den flersprogede storbyskole”, som er et specialiseringsmodul i dansk som andetsprog. Gennem modulet har vi samarbejdet med Tagensbo Skole i København. Formålet med samarbejdet har været, at vi skulle komme med løsningsforslag til nogle af de problematikker, som skolen oplever i forbindelse med at have mange flersprogede elever. Omdrejningspunktet for disse problematikker har særligt været forældresamarbejde og læsning. Alt dette resulterede i en DSA-award, i begyndelsen af december 2019, hvor det bedste løsningsforslag blev kåret. Vores otte løsningsforslag vil løbende blive udgivet her på Folkeskolen.dk, i håb om at inspirere andre med interesse for dansk som andetsprog.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

AF: Kirstine Skrubbeltrang Christensen, Tau Guldmann Kristensen og Thomas Petersen

Trygfondens Børneforskningscenter undersøgte sidste år, hvad unge får ud af at have et fritidsjob, og konkluderede, at unge med fritidsjobs klarer sig bedre til folkeskolens afgangsprøve, hurtigere påbegynder en ungdomsuddannelse, og desuden begår de mindre kriminalitet. Dette peger på, at hvis vi som lærere vil understøtte vores elevers positive udvikling, kan vores arbejde ikke kun handle om, hvad der sker, når vi møder eleverne i skolens rammer. I stedet mener vi, at vi som lærere må opbygge et tættere samarbejde med det pædagogiske personale, der møder vores elever i andre dele af deres hverdag, og fritidsklubberne er en del af løsningen. Det kræver, at vi bevæger os fra et flerfagligt pædagogisk arbejde mod en tværprofessionel indsats.

Guidede ture i lokalområdet

Netop fritidsjobs har derfor været vores fokus, da vi udviklede et løsningsforslag i vores valgfag. Her udviklede vi et koncept, hvor vi skaber relevante fritidsjobs med fokus på at udvikle flersprogede elevers sproglige kompetencer gennem autentiske kommunikative opgaver. Vores idé er kort sagt, at eleverne - i skolen og i klubben - arbejder med at formidle historier om og fra den bydel de bor i, i form af fx podcasts om seværdigheder eller guidede ture.

Sammenhæng mellem skole og fritid(-sjob)

Vi har taget udgangspunkt i den situerede læringsteori og ser en unik mulighed for at skabe autenticitet i læringssituationen, som skolen alt for tit kun kan forsøge at simulere. Konceptet består af en række undervisningsplaner inden for de forskellige undervisningsfag, som klæder eleverne på til arbejdet som guider. I danskfaget skal eleverne f.eks. udarbejde en podcast om lokalområdet, som kan benyttes til de guidede ture. De unge har en vigtig rolle som guider og researchere, og bliver løftet økonomisk, fagligt og socialt på samme tid.

Vi mener, at lærerne og pædagogerne sammen med eleverne er i stand til at løfte en hel bydel, og sammen kan vi skabe bæredygtig turisme og give nye tilflyttere en varm velkomst til vores bydel - med SkoleTours.