At være lærer i den flersprogede storbyskole

Blog

Genreguiderne indtager udskolingen

Elevernes læsning i de danske folkeskoler er fortsat faldende. Dette viser resultatet fra de nationale test 2019, hvor andelen af gode læsere i dansk, er faldet på tværs af klassetrin. Samme tendens viser resultaterne fra folkeskolens afgangsprøver i 2019, hvor karaktergennemsnittet for læsning også er faldende. Men hvilke tiltag kan folkeskolens lærere tage for at vende udviklingen?

Offentliggjort Sidst opdateret

At være lærer i den flersprogede storbyskole

Vi er 33 lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole. Vi har valgt modulet; “At være lærer i den flersprogede storbyskole”, som er et specialiseringsmodul i dansk som andetsprog. Gennem modulet har vi samarbejdet med Tagensbo Skole i København. Formålet med samarbejdet har været, at vi skulle komme med løsningsforslag til nogle af de problematikker, som skolen oplever i forbindelse med at have mange flersprogede elever. Omdrejningspunktet for disse problematikker har særligt været forældresamarbejde og læsning. Alt dette resulterede i en DSA-award, i begyndelsen af december 2019, hvor det bedste løsningsforslag blev kåret. Vores otte løsningsforslag vil løbende blive udgivet her på Folkeskolen.dk, i håb om at inspirere andre med interesse for dansk som andetsprog.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Sidsel Spangsberg Jakobsen, Iben Tofte-Grevsen og Laura Mia Nielsen.

Udfordringen

Vi er tre lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole, der har ville undersøge hvordan gennemsnittet for FSA-læsningen kan højnes gennem lærertiltag. I den forbindelse har vi haft kontakt med lederen på Tagensbo Skole, Tommy Christiansen. Han gjorde os opmærksomme på, at skolens gennemsnit for FSA-læsning er væsentligt under landsgennemsnittet. Vores fokus har derfor været at udarbejde et løsningsforslag til hvordan dansklærerne i udskolingen kan udvikle elevernes læse- og skrivekompetencer på en endnu ikke afprøvet måde.

Genreplakater i danskundervisningen

Vores bud på en løsning til dette problem er at bruge elevproducerede genreplakater i danskundervisningen. Meningen med disse genreplakater er, at de skal være et gennemgående element for danskundervisningen i 8.-9.klasse. Udover dette skal genreplakaterne træne elevernes genrebevidsthed, som kan gavne deres læse- og skrivekompetencer til folkeskolens FSA-læseprøve.

Forløbet er tænkt således, at hele årgangen skal arbejde med de samme genrer på samme tid. Når klasserne har arbejdet med en genre, f.eks. reportage eller novelle, skal eleverne selv udarbejde genreplakater i programmet Easel.ly, som findes på Skoletube.dk. Genreplakaterne skal bl.a. indeholde typiske genrekendetegn, gode råd til eksamen samt brugen af læsestrategier. Formålet med genreplakaten er, at eleverne dermed udvikler et metasprog om sproglige- og genremæssige kendetegn. Denne viden kan de derefter bruge til fremtidig læsning, skriftlige opgaver og FSA prøverne. Efter endt forløb skal en afstemning på årgangen beslutte, hvilken genreplakat der skal hænges i klasserne. På den måde prydes klasselokalerne, i slutningen af 9. klasse, af en række forskellige genreplakater.

En gulerod til læreren

Til DSA-awarden, hvor vi skulle præsentere vores løsningsforslag, og det bedste løsningsforslag skulle kåres, roste skoleleder Tommy Christiansen særligt vores løsningsforslag for, at være noget lærerne konkret kan bruge i undervisningen. Som han selv sagde så kræver det næsten ingen forberedelse og han kunne reelt se, at løsningsforslaget kunne implementeres dagen efter på deres skole. Det er altså noget konkret som lærere let kan afprøve, og dermed vurdere om det er noget de selv vil bruge eller ej. Tagensbo Skole ser i hvert fald muligheder i projektet, og vi skal derfor til et møde med skolens læsevejleder hvor vi skal præsentere forslaget.