At være lærer i den flersprogede storbyskole

Blog

Slå et slag for læsning

Læs, spil og forstå ‘Slå et slag for læsning’ er et løsningsforslag til bedre FSA-læseprøveresultater. I samarbejdet med Tagensbo Skole har vi fundet ud af, at elevernes mundtlige FSA-prøver viser positiv fremgang, hvorimod deres FSA-læseprøve er udfordret.

Offentliggjort Sidst opdateret

At være lærer i den flersprogede storbyskole

Vi er 33 lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole. Vi har valgt modulet; “At være lærer i den flersprogede storbyskole”, som er et specialiseringsmodul i dansk som andetsprog. Gennem modulet har vi samarbejdet med Tagensbo Skole i København. Formålet med samarbejdet har været, at vi skulle komme med løsningsforslag til nogle af de problematikker, som skolen oplever i forbindelse med at have mange flersprogede elever. Omdrejningspunktet for disse problematikker har særligt været forældresamarbejde og læsning. Alt dette resulterede i en DSA-award, i begyndelsen af december 2019, hvor det bedste løsningsforslag blev kåret. Vores otte løsningsforslag vil løbende blive udgivet her på Folkeskolen.dk, i håb om at inspirere andre med interesse for dansk som andetsprog.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af: Agnesa Miftari, Helin Dogan, Manar Saad Khalil, Pernille Bæk Petersen & Sara Saran

Læseresultaterne går den forkerte vej

I forbindelse med folkeskolereformen i 2014, lavede man en målsætning om, at 80 procent af eleverne skal være i kategorien ‘gode’ til læsning og matematik. Dog viser de nyeste resultater fra de nationale tests fra skoleåret 2018/2019, at kun 70 procent af eleverne er ‘gode’ til at læse. Dette er en tilbagegang på to procent fra året før.

Læsning og Tagensbo skole

Ligesom på mange andre folkeskoler i landet, oplever de på Tagensbo Skole i det Københavnske Nordvestkvarter, at eleverne er udfordret på læsningen. Skolens skoleleder fortæller, at deres elever generelt klarer sig godt til de mundtlige FSA-prøver, men halter i læseprøverne. Dansklærerne på skolen oplever ligeledes, at eleverne har udfordringer, når det kommer til læsning. Ifølge dansklærerne handler problemet bl.a. om:

“...forståelsen af indholdet. Det er både nye og ukendte ord, som de ikke har mødt før, men også almindelig ord, som de sikkert har hørt mange gange før, men som de ikke kan forklare eller ved , hvad betyder...“.

Ud fra ovenstående har vi set på; Hvordan kan vi stilladsere eleverne i udskoling, gennem et konkret spil i danskfaget, med henblik på at højne deres læseforståelse. I den forbindelse har vi udviklet et spil som skal tilgodese dette.

Læsning og spil - hvorfor det?

Ifølge Hanghøj (2019) bruger mange folkeskoleelever, i dag, en stor del af deres fritid på forskellige spilaktiviteter. Dette kan faglæreren, med fordel, inddrage i sin undervisning som en del af et repertoire af undervisningsmaterialer og didaktiske arbejdsformer. Anvendelse af spil i undervisningen åbner et hav af muligheder for at tilrettelægge undervisningsaktiviteter, der bygger på elevernes spilerfaringer. Et vigtigt særtræk for undervisningsspil er, at det skaber motivation for flere elever, og på den måde integreres og synliggøres undervisningsfagenes centrale pointer for eleverne. Der findes forskellige tilgange til at undervise via. spil, og herunder er det essentielt, at læreren kender til sin egen lærerrolle. Til dette giver Hanghøj (2009) en kortfattet oversigt over lærerens rolle under undervisning med spil: 1) underviser, 2) playmaker, 3) vejleder og 4) udforsker, som læreren, med fordel, kan indtage under spillet.

  

Slå et slag for læsning

Slå ét slag for læsning er et spil, vi som lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole har udviklet. Spillet skal bidrage til elevernes læseforståelse, genrebevidsthed, udvidelse af deres ordforråd, herunder faglige og førfaglige ord. Spillet fungerer som et redskab til bearbejdning af en bestemt tekst i et valgfrit fag. Broström mfl. argumenterer for vigtigheden i bearbejdning af en historie, og at det bidrager til udvikling af elevers kommunikative kompetencer. Hvilket er tilfældet med dette spil, hvor eleverne får mulighed for at bearbejde hele historien i fællesskab med de andre medspillere. Gennem spillet bliver eleverne stillet en række spørgsmål, som stilladserer dem. Vi har taget udgangspunkt i en 5. klasse, men spillet åbner op for flere muligheder, og kan bruges fra 4.-9. klassetrin. Inden spillet, har læreren udarbejdet en række spørgsmål til den gældende tekst, og spillet kan som sagt bruges i flere sammenhænge fx. multimodale tekster og forskellige genre.