At være lærer i den flersprogede storbyskole

Blog

Læsehjælperen - Din hjælp til en god læseoplevelse!

D. 25. November 2019 udkom artikler på bl.a. DR og Politiken om, hvor skidt det står til i folkeskolen mht. Læsning. Vi er kommet længere væk fra at indfri målene, som blev indført med folkeskolereformen, og Pernille Rosenkrantz-Theil mener, at dette er bekymrende. Eleverne er gået fra 72% gode læsere til 70%, hvilket stadig er 10% lavere end det ønskede. Samtidig ved vi, at eleverne læser i deres dagligdag - sms’er, Facebook-opslag, Instagram-posts og artikler på Reddit. Så hvorfor er deres niveau ikke højere, og hvordan kan vi som lærere påvirke dette i en positiv retning?

Publiceret Senest opdateret

At være lærer i den flersprogede storbyskole

Vi er 33 lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole. Vi har valgt modulet; “At være lærer i den flersprogede storbyskole”, som er et specialiseringsmodul i dansk som andetsprog. Gennem modulet har vi samarbejdet med Tagensbo Skole i København. Formålet med samarbejdet har været, at vi skulle komme med løsningsforslag til nogle af de problematikker, som skolen oplever i forbindelse med at have mange flersprogede elever. Omdrejningspunktet for disse problematikker har særligt været forældresamarbejde og læsning. Alt dette resulterede i en DSA-award, i begyndelsen af december 2019, hvor det bedste løsningsforslag blev kåret. Vores otte løsningsforslag vil løbende blive udgivet her på Folkeskolen.dk, i håb om at inspirere andre med interesse for dansk som andetsprog.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Sine Fessel Møller, Cecilie Bang Urup & Hannah-Elisabeth Haagendrup Andersen

___________________

Løsningen

Vi er tre lærerstuderende, der i forbindelse med et DSA-projekt om at være lærer i den flersprogede storbyskole, har været i kontakt med Tagensbo Skole om deres udfordring med læsning -  mere specifikt i udskolingen. På baggrund af denne kontakt har vi udviklet et løsningsforslag til, hvordan denne problemstilling kan løses. Vi har derfor udviklet en hjemmeside, som eleverne kan gøre brug af derhjemme eller i skolen. Meningen med hjemmesiden er, at eleverne kan gå ind og læse om læsestrategierne, se videoer med eksempler på brug af strategierne og træne deres viden og brug af de forskellige strategier og deres læseforståelse. Idéen er, at hjemmesiden skal fungere som elevernes værktøjskasse, hvor det de skal bruge frem til selve FSA-prøverne ligger samlet.

Baggrunden

Baggrunden for ideen er, at lærerne på skolen oplever, at eleverne har svært ved at udvælge korrekte læseteknikker og -strategier til FSA-prøven. Dette gør, at eleverne ofte vælger den samme strategi til alle opgaver og dermed ikke når dem alle. Dette sker på trods af, at skolen løbende arbejder med læsning, blandt andet i læsebånd, gennemgang af eksempler på tidligere FSA-hæfter,  samt implicit i almenundervisningen i forbindelse med fx litteraturundervisning. Alligevel oplever lærerne, at eleverne er usikre til afgangsprøverne og ikke forstår teksterne og opgaverne.

Tanken bag vores løsningsforslag startede med en her og nu løsning for elever i 9. Klasse, men kan på sigt videreudvikles og tilpasses en specifik skole eller klasse, efter behov.

Fremtidige visioner

Selve hjemmesiden er stadig under udvikling, men fremadrettet er målet bl.a. at få inkorporeret elevernes flersprogethed. Dette kan gøres med hjælp fra eleverne, der i samarbejde med læreren kan oversætte læsestrategierne og de små videoer på hjemmesiden til de aktuelle sprog i klassen. Samtidig vil dette kunne styrke brugbarheden af hjemmesiden, da forældre dermed får mulighed for at hjælpe deres børn med en del af læsetræningen. Ved at have læsestrategierne beskrevet både visuelt og på flere sprog, vil forældre i samarbejde med deres børn kunne træne læsestrategierne på deres modersmål, da strategierne er universelle for læsning. Det er derfor vores håb, at hjemmesiden kan være med til at styrke de flersprogede elevers læsekompetencer på dansk på en måde, der samtidig styrker forældreinddragelse og elevernes autonomi, uden at det koster yderligere tid fra lærerens almene undervisning.