Blog

Kreativ proces med 3D-print
Kreativ proces med 3D-print

Kom i gang med 3D-print i en kreativ proces

Er du nysgerrig på 3D-print, og på hvordan du skal gå i gang? Så får du her et konkret eksempel på et kreativt forløb, du (forholdsvist) nemt kan gå i gang med.

Publiceret Senest opdateret

Kreativ med Teknologi

Bloggen bliver skrevet af Pauline Fredskilde, som er læreruddannet i dansk, engelsk, fransk og medie og har en kandidat i IT produktdesign. Pauline har specialiseret sig i kreativ leg med teknologier gennem sit arbejde i Guldastronaut og sit frivillige engagement i DigiPippi. Er desuden ekstern lektor i PBL på Aalborg Universitet i København. På bloggen kan du få konkrete idéer til at inddrage teknologier i undervisningen og i leg.

Jeg bliver tit spurgt ind til 3D-print... Det er en spændende teknologi, synes jeg, fordi den er det, man kan kalde en "emerging technology". På dansk vil man vist kalde det noget i retningen af "ufærdig teknologi". 

3D-print er heller ikke en "læringsteknologi", det er en reel teknologi, som designere, ingeniører og andre udviklere bruger i deres arbejde.

Jeg har gerne "villet knække nøden" med en ellers ret besværlig og - efter min mening - lidt kedelig teknologi. Nok mest kedelig, fordi der er langt fra idé til reelt produkt, der har værdi. Det er nemlig et helt håndværk i sig selv at mestre 3D-print...

Og spoiler alert; det gør jeg heller ikke!!!

Til gengæld har jeg fundet på kreative måder at åbne 3D-printets verden for små og større børn. Jeg har efterhånden en del erfaring med at lave kreative 3D-print-workshops for børn i alderen 6-12 år.

Jeg har bl.a. lavet smykkeworkshops i 3D-print for piger i forbindelse med NGO-arbejdet i DigiPippi og i Guldastronauts opfinderklub.

Lærerens opgave?

Det er lærerens opgave at åbne disse teknologiske verdener for børnene, men det forventes ikke, at man mestrer det fuldstændigt!

Det bør det i hvert fald ikke...

Læreren skal selvfølgelig have sat sig lidt ind i, hvordan den gældende 3D-printer virker og hvilket program, der skal bruges til at klargøre filerne.

Men ellers er det med at finde ud af, hvordan undervisningen rammesættes, og hvordan børnene kan udfolde sig kreativt, mens de snuser til den nye teknologi.

Og det er dét, jeg vil give et bud på i dette indlæg. Og du er mere end velkommen til at skrive i kommentarsporet, hvis jeg ikke er tydelig nok, eller hvis du har spørgsmål eller forslag til forbedring!

En design- og makerproces

Først og fremmest skal 3D-print-undervisningen helst ikke tage udgangspunkt i 3D-printeren, men i en kreativ proces.

Og at arbejde med 3D-print behøver ikke alt sammen foregå på en computer.

Langt fra!

I dette indlæg bruger jeg min smykkeworkshop som eksempel på en kreativ proces.

Man kan også sagtens lægge fokus mere på en designtilgang, hvor eleverne skal designe en løsning på et kompleks problem. Men min anke med det ér, at når man skal designe løsninger på komplekse problemer, skal eleverne ikke være begrænset af én teknologi. Og smykkeworkshoppen er et godt sted at starte, så eleverne lærer, hvad 3D-printeren og 3D-print kan.

Man kan også lave "engineering-opgaver" med 3D-printeren, hvor eleverne skal løse praktiske problemer med praktiske løsninger. Hvis der er stemning for det, kan jeg give nogle bud på det også...

Smykker

Anyways...

Når eleverne designer smykker, kan de starte med at tegne smykket på papir eller modellere det i modellervoks. Smykker er gode, fordi de er meget åbne, og de kan printes forholdsvis hurtigt. Typisk på 5 minutter.

3D eller 2D?

Noget, man skal være opmærksom på med smykker, er, at man ofte printer i 2D. Det vil sige et "fladt" smykke.

Hvis børnene skal tegne smykket på papir først, vil smykket højest sandsynligt ende med at blive fladt.

Det er også helt fint - især, hvis det er første gang, at børnene leger kreativt med 3D-print.

Næste gang kan børnene modellere smykket i modellervoks, inden de designer det i Tinkercad. Og på den måde skabe et 3D-design.

3D-scanning?

Jeg har ofte valgt at tage billeder af børnenes tegninger for derefter at putte dem i Illustrator, vektorisere dem og gemme som svg-fil.

Dernæst har vi åbnet smykkerne i Tinkercad, hvor de så kan eksporteres som stl-fil.

En stl-fil er den slags fil, som 3D-printeren kan læse.

Klargøring af fil til printeren

Inden du kan printe dine og dine elevers eller elevers smykker, skal du lære at bruge 3D-printeren. Afhængigt af den 3D-printer, du har til rådighed, vil printeren have tilknyttet en "Slicer". Altså et program, som analyserer og klargør printet til at blive printet.

Har du en Prusa-printer, ligesom jeg har, så hedder sliceren: "Prusa slicer".

Din lokale IT-vejleder/superbruger/pioner vil helt sikkert kunne hjælpe dig i gang. Hvis du selv er "IT-personen" på din arbejdsplads og skal i gang med 3D-print, men ingen erfaring har, må du gerne skrive til mig, og du kan også få vejledning hos de firmaer, der sælger 3D-pritnere. Som fx Kidsprint.

Du kan selv sætte dig ret godt ind i Tinkercad, hvor der er masser af videotutorials til at komme i gang!

Klasseledelse eller kaos?

Jeg har været med til at lave mange workshops med mange børn i forskellige aldre. På den måde har vi ofte været nødt til at have "en person fast på printeren", for ellers har vi ikke kunne nå at printe smykker til alle.

Men i klasselokalet, hvor der måske kun er én lærer, har vi forskellige ting, vi vil anbefale at gøre (efter du har sat dig lidt ind i "Sliceren" og i Tinkercad).

  1. Rammesæt timerne, så du har hænder fri til at koncentrere dig om få elever ad gangen (vi giver et bud længere nede)
  2. Hav printeren med inde i klassen og lad 1-3 børn "holde øje med den". Der er altid nogen, der synes, det er ekstra spændende med printeren, og som gerne sidder og kigger på den i flere timer
  3. Lav et smykkeværksted og hav flere stationer

Lav et smykkeværksted

Jeg vil kort guide dig til at lave et smykkeværksted, hvor eleverne både designer egne smykker og også "pynter" og "laver" smykker med noget, som du har 3D-printet.

  1. Gå på Thingiverse og find en masse små smykker
  2. Print en masse små smykker - fx vedhæng til kæder, øreringe, nøgleringe med mere, men det kan også være ringe og armbånd og bogstaver og tal med huller i
  3. Køb en masse til "smykkeværkstedet": kæder, øreringe "uden noget", små ringe, nøgleringe "uden noget", små tænger, lim og limpistol. Laver du smykker med de mindste, så kan vi anbefale piberensere til at putte smykker og perler på.
  4. Køb også: glimmer, posca-tuscher, neglelak, palietter, perler og andre "smykke-krea-dimser"
  5. Det er nu dit smykkeværksted!
Lidt af smykkeværkstedet - 3D-printede smykkerdele fra Thingiverse

Rammesætning af forløbet

Jeg vil som nævnt anbefale, at du rammesætter forløbet, så du får tid til at koncentrere dig om få børn ad gangen. Den luksus har jeg aldrig selv haft på mine workshops, men til gengæld har jeg kunnet have flere voksne på.

Som lærer, pædagog eller forælder derhjemme, kan du med fordel trække processen over nogle dage.

Kreativ proces med 3D-print
Kreativ proces med 3D-print

Forslag til forløb: TEGN ET SMYKKE

Jeg har ikke haft tid eller mulighed for at lave et helt struktureret forløb, men jeg håber, at I kan få noget ud af dette.

I dette forløb skal eleven/barnet:

  • Tegne smykker på papir
  • Arbejde med mål
  • Lære Tinkercad at kende
  • Designe smykker
  • Arbejde med metal, kæder og tænger
  • Dekorere og lave mønstre på smykkerne
  • Fremgangsmåde:

    1-2 lektioner

    1. Start med at stille 3D-printeren i klasselokalet. Tal lidt om, hvad en 3D-printer er, og hvad den kan - og ikke kan.
    2. Vis smykkeværkstedet frem og fortæl eleverne, hvad du har printet til dem. Sig, at de skal arbejde med smykker. Smykkeværkstedet skal ikke "stilles frem" endnu.
    3. Giv eleverne nogle benspænd. Hvem er smykket til? Hvad kan den person lide? Hvilke farver og så videre?
    4. Nu skal de tegne et smykke på papir. De skal gøre sig umage og må gerne trænes i at lave skitser. Lav fx 10 smykketegninger.
      1. Er det matematikundervisning, kan du allerede nu tilføje noget med mål.
    5. Nu skal eleverne præsenteres for Tinkercad. Vis dem programmet og "doodle-funktionen". I doodle-funktionen kan eleverne efterligne det smykke, de har tegnet på papir.
      1. De skal også sørge for at målene passer
    6. Nu skal deres designs ned på en eller flere USB'er, du har medbragt

    1-2 lektioner

    Nu skal smykkerne printes og laves! Dette tager lidt tid, så jeg foreslår, at du:

    1. Stiller smykkeværkstedet frem og lader eleverne "gå amok" i at samle og style de smykker, du har printet på forhånd
    2. Selv går i gang med at "Slice" smykkerne. Måske har du endda holdt en pause imellem de første lektioner og denne, så de allerede er "slicet"
    3. Når du går i gang med at printe smykkerne, vil der være elever, der kommer op og er ekstra nysgerrige. Lad endelig dem, der er meget nysgerrige "være med". De kan holde øje med, om printet sætter sig fast (TIP: Jeg skruer altid ned på 20% hastighed, indtil det første lag er lagt)
    4. Eleverne kan også sige til, når et print er færdigt, så du lige tjekker det og giver det til den første elev. På den måde får du bedre tid til også at gå rundt og hjælpe eleverne med at samle smykker

Forslag til forløb: MODELLER ET SMYKKE

Det er i princippet det samme forløb, bare hvor eleverne modellerer smykker i modellervoks, inden de modellerer det i 3D i Tinkercad.

Når du laver dette forløb, har eleverne måske allerede prøvet det første forløb, og så kan du bruge mindre tid på at tale om 3D-printeren og på at vise Tinkercad.

Spørgsmål eller input til kreative 3D-print-forløb?

Som sagt, så skriv endelig til mig, hvis noget er uklart, du har spørgsmål eller forslag eller andet.

Gode idéer modtages også gerne :D

God jul!