Blog

5 grunde til at bruge duploklodser, når du skal i gang med teknologiforståelse

Den vigtigste ingrediens, når jeg arbejder med teknologiforståelse for de mindste, er, måske lidt overraskende, duploklodsen!

Offentliggjort Sidst opdateret

Kreativ med Teknologi

Pauline Fredskilde er uddannet lærer fra Den Frie Lærerskole i 2015 med Dansk, Engelsk, Fransk og Mediefag og er cand.it i Produktdesign fra SDU, Institut for Design og Kommunikation i 2018. Hun har arbejdet som Konsulent for efteruddannelse samt videnskabelig assistent på SDU i Center for Learning Computational Thinking, hvor hun udviklede og forskede i efteruddannelse af lærere inden for teknologiforståelse, informatik og computational thinking generelt. Hun interesserer sig i høj grad for Playful Learning, Embodied Learning, "Tangibles" (brugen af fysiske artefakter), Kreativitet, Opfindsomhed og Teknologiforståelse i folkeskolen. Pauline driver til dagligt virksomheden Guldastronaut sammen med sin kæreste, er forkvinde på Fyn i den frivillige organisation DigiPippi og har Facebooknetværket Humanistisk Teknologiforståelses Forum. Paulines blogindlæg er udtryk for hendes egne holdninger.

Duploklodsen er den mest uundværlige ingrediens, vi bruger i vores arbejde med teknologiforståelse. I sidste uge skrev jeg et indlæg om Computational Thinking og dette indlæg kommer godt i forlængelse af det.

Teknologiforståelse i børnehøjde: Lad legen og nysgerrigheden fylde!

Teknologiforståelse i børnehøjde er at tage udgangspunkt i børnenes nysgerrighed; de skal have lov at lege med teknologien og være nysgerrig på den, så de lærer at forholde sig til den digitale og teknologiske verden, de befinder sig i.

Robotten kan skiftes ud med en anden, vi behøver ikke altid iPaden og andre gange kan man helt nøjes med duploklodsen.

Er man forælder eller pædagog, eller har man bare selv været barn engang (...), så kender man duplpoklodsen, og man ved, hvor fed den er! Og netop dét leder mig til grund nummer 1 til at købe en masse duploklodser:

1) Genkendelighed

Både børn og voksne kender duploklodsen! Som pædagog eller lærer er du tryg ved den; Den er velkendt, den er let aflæselig og alle ved, hvad de skal bruge den til.

At hive 3 kasser ned fra hylden og lade børnene bygge med dem, er ikke noget, der kræver den store forberedelse!

Når du som forælder, dagplejer, pædagog eller lærer skal i gang med noget nyt, som måske kan give en oplevelsen af at være på lidt dyb grund, så er det fantastisk, at det primære materiale er bygget op om noget så velkendt og genkendeligt som duploklodsen.

Med duploklodsen som 'centrum' kan du føle dig tryg ved at gå i gang med teknologiforståelse!

2) Fantasi

Den anden grund til, at du skal bruge duploklodser er, at duploklodsen er helt simpel og derfor helt genial til at sætte børnenes fantasi i gang!

Hjemme hos os bygger vores datter på 1,5 år 'is' i forskellige farver og giver os dem at spise.

I mit arbejde har jeg været med til at designe lege, hvor en gul duploklods det ene øjeblik er guld fra en skat, der er sprunget i luften, som børnene skal finde sammen med Pingvinen Jack og hans Bluebot-ven - og det næste øjeblik har vi set børn tage klodsen på fingeren og pludselig forvandle den til et lyssværd, de bekæmper hinanden med!

En anden dag er den gule duploklods pollen fra en blomst, som Beebotten skal ud at samle sammen for at hjælpe de travle bier.

Duploklodsen sætter på den måde fantasien i spil - for hvis den kan være guld fra en skattekiste, kan den også være et lyssværd! Og hvis den kan være en is, så kan man også bygge flere is og give dem til sine venner!

Beebotten som Robotten Bitten på jagt efter pollen

3) Fysisk

Duploklodsen er den oplagte kontrast til det digitale; den er 100% analog, fysisk og håndgribelig - og vi kan lynhurtigt bygge karakterer, kulisser og rekvisitter til vores leg!

Det leder mig til grund nummer 4:

4) Konstruktion

Vi kan bygge raketter med børnene og flyve afsted til Blåbotternes Planet, eller vi kan bygge Pingvinen Jack og hans venner og lege med dem. Vi kan også hurtigt bygge blomster til bierne eller et hus til robotten og et pizzeria, så Jack og vennerne kan få noget at spise.

Børnene bliver på den måde medskabere af den fortælling, som vi sætter i gang.

4) Computational thinking

Det sidste punkt leder egentlig frem til det essentielle for teknologiforståelsen - For hvordan lærer man noget abstrakt på en konkret måde? Du kan med fordel læse eller genlæse indlægget fra sidste uge om computational thinking.

De små skridt, som børnene tager, når de bygger en lille krokodille som 1-årig, leder til, at de kan bygge huse og andre ting som børnehavebørn. Det er det, der gør, at de kan begynde at bygge med de små legoklodser, og det vil også give dem en forståelse for rum og konstruktion, der gør, at de en dag kan blive tømrere eller arkitekter.

Men... Der er også meget andet, de kan blive gode til ved at træne disse ting. At blive god til at følge en byggevejledning i duplo, vil hjælpe børnene til at kunne afkode andre opskrifter og instruktioner. Det, at de skal finde "alle de gule klodser" eller "bytte nogle klodser ud med nogle andre", træner deres computationelle tankegang, som kort sagt er det, der foregår indeni hovedet, når du en dag skal kunne analysere en algoritme eller designe din egen.

Børnene kan altså træne nogle abstrakte færdigheder igennem meget konkrete lege.

Opsummering: Duploklodsen bidrager til...

  • Brobygningen fra noget nyt (og måske svært) til noget velkendt (og lettilgængeligt)

  • Børnenes leg og fantasi

  • Børnenes evne til at konstruere noget i den fysiske verden - men også i den abstrakte

  • Børnenes medskabelse i fortællingen
  • Børns rummelighed og computationelle tankegang

God fornøjelse med duploklodserne!