Stina Egedius Miller

Blog

Fra form til formfuldent keramik.

Har du set hvor smukt et nescafe glas er i bunden?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har du set hvor smukt et Nescafe glas er i bunden?

Stina Egedius Miller

Jeg elsker den danske folkeskole! Mit lærerhjerte slår et par ekstra slag, for børn med behov for særlig tilrettelagt undervisning og inklusion af disse, når det er det bedste undervisningstilbud for barnet. Jeg brænder for de praktisk musiske fag og undervisning, hvor man arbejder tværfaglig og tematisk. Jeg er uddannet pædagog og lærer, ansat på Nordstjerneskolen i Gribskov og har absolut gjort min samfundspligt med hensyn til at sætte børn i verden.

Jeg har været på et helt fantastisk kursus hos designeren Thora Finnsdottir. Jeg var så heldig at møde Thora og det kunstnerfællesskab, hvor hun holder til, i anden sammenhæng i efteråret. Jeg blev dybt fascineret af det univers, hun bygger sin keramik op over.  Thora støber keramik af flydende porcelænsler og har en uovertruffen evne til at genanvende helt almindelige hverdagsgenstande og redesigne dem, så de får nyt liv i en genkendelig og alligevel ny kontekst. Hendes mål er, at beskueren skal kunne genkende noget, men alligevel bruge lidt tid på at undre sig over, hvordan de genkender de forskellige former. Hvad er det for referencer,  vi tillægger former, hvor bærer mindet os hen, hvilke oplevelser knytter vi til genkendelsen. Thora har en filosofi om: at forme, strukturer og mønstre der er formgivet igennem tiden med dybe rødder langt tilbage i vores historie og som i dag eksisterer i en stor fælles pulje af formgivne ting tilhører os alle og vi kan give dem nyt liv ved at transformere dem og bearbejde dem så de skaber en ny historie i kraft af den gamle. (Citat Thora Finnsdottir) Formerne tilhører altså os alle og derfor har vi lov til at sætte dem sammen på en ny måde, til en oplevelse vi vil dele med andre. Fx. låget fra en flødeskumsspray, skruelåg fra rengøringsmidler og loppefund, kan hun trylle om til den fineste vase eller lysestage, når hun sætter de forskellige former sammen. Hun er i øvrigt ikke fru hvem-som-helst, men sælger sine designs ret godt.

Former alle vegne

Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om, at det måtte jeg bare på kursus i. Allerhelst ville jeg dog gerne lære, hvordan man laver egne gipsforme til at støbe leret i.  Kort efter jeg på et marked i Nice havde set en form, som jeg virkelig drømte om at lave, kontaktede Thora mig og sagde, at hun havde en plads på et støbekursus, men gerne ville sætte mig igang med gipsstøbning sideløbende.  Så gik den vilde jagt, efter emner jeg kunne lave forme af. Alle ting blev vendt og drejet og jeg så former og muligheder alle vegne. Jeg medbragte de emner, jeg ville bruge og fik fornøjelsen af både at høre de andres instruktioner om støbning og få eneinstruks i gipsarbejdet.

Overskuelig pris og tid til alle.

Vi var fire kursister i alt i Thoras hyggelige værksted i Frederiksværk, så der var god til til at alle fik den nødvendige hjælp. Ved tilmeldingen havde Thora i øvrigt sendt mig masser af skriftligt materiale, så jeg kunne forberede mig på hvilke processer jeg skulle arbejde med. Det var en god hjælp, ikke mindst til bagefter at minde mig om, hvad jeg skal gøre. Helt optimalt vil jeg dog anbefale, at man tager begge kurser, hvis man som jeg vil arbejde med det hele, eller holder sig til støbekurset, hvis man i første omgang kun har mod på at støbe. Kursusprisen er til at have med at gøre 2100 kr for et støbekursus og 2500 kr for et gipskursus plus 100-200kr i materialer.

En verden af muligheder.

At støbe ler kan både indgå i billedkunst og håndværk og design. Der er også rig mulighed for at arbejde med det på flere klassetrin. Gipsforme til lerstøbning kan købes færdige hos Cerama og man kan støbe og lade dekorationen af leret og glasurarbejdet være fokus.  Man kan også støbe flere former og lade eleverne designe egne ting ved at sammensætte flere forskellige former. Endelig kan man lade dem lære hele processen. Finde egnede emner, lave gipsstøbeformer over dem og lade dem støbe ler i de former, de selv har lavet.  Sidstnævnte er en lang proces, som nok gør sig bedst til større elever. Særligt fordi gipsstøv ikke er super sundt at stå i. Men det vil give eleverne en fuldkommen unik mulighed, for at få indsigt i hvor kompliceret og gribende en designproces er. De yngre børn vil stå med et meget flot støbt resultat, som de kan dekorere og have fokus på, hvad der virker godt i den kontekst. De ældre med et produkt, som de har designet og kreeret fra start til slut. En proces hvor de har arbejdet med ide, gipsstøbning, lerstøbning, design og glasur.

Har man ikke mod på det alene, kan man også få Thora med i arbejdet med eleverne. Før man vender øjne over, hvor dyrt det kan ende med at blive, så husk lige, at der på kulturministeriets hjemmeside findes flere muligheder for at søge midler til den slags forløb med kunstnere. Kontakt Thora via hendes Fb side finurlig keramik, på messenger eller på email: thora1405@hotmail.com