Læs mere fra bloggen: Blog-værk
Blog
Kunsten at få elever til at bruge håndværk i deres fritid
På min skole strikker eleverne frivilligt i deres pauser sammen med de voksne
En ting er, at lære eleverne en helt masse håndværk, design i skoletiden. Her er fagligheden ofte svær at tage ud af den faglige ramme. En anden ting er, når de helt selv vælger, at bruge det i deres frie tid på de håndværk, som vi faktisk har lært dem.
Efter sommerferien 2022 har min skole fået en ordentlig make-over, hvilket har bevirket at udskolingen er rykket over i en ny og lettere afsides bygning. Eftersom hele skolen er 'i proces', er der faktisk ikke meget eleverne kan give sig til i deres pauser. Skolegården er ikke eksisterende - og det der er at lave, bliver fortrinsvis brugt af de yngre elever.
Dette har bevirket, at en lille gruppe lærere har samlet sig og bruger deres spisepause hver fredag med at mødes med en stadigt voksende gruppe elever. Spiller de fodbold? Skak? Laver de tiktoks? NEJ, nej og nej. De strikker - og nogle af dem hækler faktisk også.
Det handler om elever fra 6.-9. klasse og alle typer personer. Nogle af dem kan hverken hækle eller strikke - men lærer det til strikkecaféen. Andre er habile håndværkere, og kan selvstændigt strikke eller hækle. Fælles for dem alle er, at de helt frivilligt er mødt op - der er ingen tvang.
Det kan anbefales at starte lignende initiativer. Det er et helt særligt rum, hvor der er plads til at bruge hænderne og hovedet samtidig.