Læs mere fra bloggen: Blog-værk
Blog
Styrk håndværk/design i folkeskolen - kreativitet og håndværk i fokus!
På min arbejdsplads vil der kommende skoleår komme forringelser, som jeg ved at mange af mine kollegaer ude i Danmark også har - det vil være en lærer og en pædagog, der varetager faget
På min arbejdsplads er vi en gruppe dygtige håndværk/designlærere. Vi er allesammen både engagerede, holder af faget - men vi er også allesammen i vores faggruppe klar over, at faget kræver sit for ikke bare at være 'en hobbyvirksomhed', som min kollega så fint formulerede det. På min arbejdsplads vil der kommende skoleår komme forringelser, som jeg ved at mange af mine kollegaer ude i Danmark også har - det vil være en lærer og en pædagog, der varetager faget. Der er ikke noget galt med pædagoger - men de har ikke nødvendigvis de samme forudsætninger for at kunne undervise i faget. Længe har jungletrommerne slået for at faget skal prioriteres. Men hvorfor bliver faget ikke også prioriteres økonomisk fra ministerens side?
Håndværk og design er et fag, der længe har været undervurderet og nedprioriteret i folkeskolen. Men med udnævnelsen af Mathias Tesfaye som undervisningsminister har der været optimisme omkring en ny og mere positiv retning for faget. Spørgsmålet er nu, om denne prioritering også følges op af økonomisk støtte, der er nødvendig for at styrke håndværk og design i folkeskolen.
Selvom ministeren har demonstreret sin vilje til at prioritere håndværk og design, er spørgsmålet stadig, om der følger tilstrækkelig økonomisk støtte med denne prioritering. Desværre er svaret ikke så klart. Og på min arbejdsplads er det i al fald ikke det der ses. Der skal skæres ned i en grad, så de mindste klasser kun skal have 1 lærer til rådighed og 1 pædagog - valgfaget oppe i udskolingen skal kun varetages af 1 lærer.
I lyset af minister Mattias Tesfayes udtrykte prioritering af håndværk og design, opfordrer vi ham til at sikre, at denne prioritering også ledsages af tilstrækkelig økonomisk støtte.