Center for Sprog og Læring
Blog
Sprog i grundskolen
Det er afgørende for elevernes udbytte af undervisningen at der er fokus på sprog – modersmål, andetsprog og fremmedsprog – på alle årgange og i alle fag.
Mange elever har så svage sproglige kompetencer at de har svært ved at læse og skrive og få udbytte af undervisningen, og de forlader skolen med så svage sprog- og læsekompetencer at de vil have svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse (Beuchert m.fl. 2020).
Sprogligt udsatte elever
I hver skoleklasse er der gennemsnitligt to elever med en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse og to elever med dysleksi, og dertil kommer et ukendt antal elever der er sprogligt udsatte fordi de har fået for få erfaringer med (det danske) sprog og derfor er forsinkede i deres (danske) sprogudvikling.
Svage sproglige kompetencer kan have afgørende betydning for elevers evne til at lære nye ting i alle fag, lige som det kan påvirke elevens adfærd, relationer og generelle trivsel. Derfor er det afgørende at udfordringerne opdages så eleven så tidligt som muligt kan tilbydes den rette hjælp og støtte.
Det har jeg skrevet en artikel om som kan findes her. Jeg håber I vil læse med.
Referencer
Beuchert, L., Christensen, V.T. & Jensen, S.V. (2020). PISA Etnisk 2018: PISA 2018 med fokus på elever med indvandrerbaggrund. VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kjærbæk, L. (2021). Sprog i grundskolen. EMU – Danmarks læringsportal.