Loops i undervisningen (LIUV)

Blog

Havet spiser vores kyster, far

Kan du hjælpe mig med historien om blæsevandet?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Langt ude i Havet er Vandet saa blaat, som Bladene paa den deiligste Kornblomst og saa klart, som det reneste Glas, men det er meget dybt, dybere end noget Ankertoug naaer, mange Kirketaarne maate stilles ovenpaa hinanden, for at række fra Bunden op over Vandet. Dernede boe Havfolkene.

Lige nu skal mange lærerstuderende op til deres kompetencemålsprøve, men de har ikke været ret meget i praktik pga. Corona-nedlukningen. Du kan hjælpe ved at sende såkaldte elevprodukter til dem på læreruddannelserne.

Det kan jeg ikke være behjælpelig med, men jeg kan prøve at inspirere jer til en spændende tilgang, så produkterne måske har lettere ved at komme af sig selv. Opgaven er simpel. Du skal hjælpe mig med at fortælle historien om blæsevandet. Og nederst på bloggen kan du downloade billederne i den bedste kvalitet, jeg har (du kan forstørre billederne i Word-dokumentet).

Loops i undervisningen (LIUV)

Loops i undervisningen (LIUV) er en blog med ideer og forslag til at facilitere forskellige læringsprocesser i og uden for klasselokalet. Mange af erfaringerne trækker på mit virke som læringskonsulent på universitetet, seminariet, i gymnasiet, for studie- og arbejdsgrupper og ude på de forskellige folkeskoler. En læringskonsulent beskriver, hvad man lærer med og af andre. Mine blogposts vil også bære præg af min træning i at være sprogunderviser, -forsker og -formidler.

I H. C. Andersens fortælling om Den lille havfrue er en af pointerne, at havet og himlen smelter sammen i horisonten. Men hvad er moralen med den forestilling? Og hvor kan vi bedst opleve den i Danmark? Jeg har været omkring med min familie for at kigge på de steder, hvor vores kyster er ved at blive spist af det, mine børn kalder for blæsevandet. Men hvad er blæsevandet, og hvor kommer det fra?

Hvem er det, vi gerne vil beskytte? Er det huset bag klitten her? (Eller noget af det, man bygger længere inde?)

Er det mon de huse, som er gravet ned her, man vil beskytte?

På nogle af husene udspiller sig en historie. Her er der fx nogen, som har malet på et af dem! Er det mon den onde havheks, som gemmer sig i cocktailglasset?

Da vi gik ind til byen, havde de onde mennesker igen malet på husene. Hvorfor har eleverne mon givet havfruen en tatovering?

Og er det mon den samme fortælling, de har malet her?

Da det desværre er sådan med moderne teknologi, at teksterne fyger fra forfatteren, så har jeg mistet forbindelsen til min. Jeg er fortælleren og kan derfor ikke huske, hvor jeg har taget billederne. Måske kan du hjælpe mig?

Hvis du er blandt de ældre elever, så kan du måske også hjælpe mig med at forklare, hvorfor det ikke bare er blæsevandet, som er et problem for vores kystsikring. Prøv at se, hvor vandet kommer fra på det her billede. Hvad er problemet?

Og hvem skal betale for hvem?

Hjælp mig med at beskytte vores fremtid mod klimaforandringer.

Tror du vi kan danne en fælles horisont om vores land?

Så har fremtiden brug for dig.

Begynd nu.

De bedste hilsner,

forbindelsen