Blog

Testliderlige skoleledere må bortvises

I dag har folkeskolen.dk afsløret, at en lang række skoler underviser børn i at blive testet. Helt op til 8 lektioner ugentligt skal gøre dem bedre forsøgsrotter. Det udløser nemlig en præmie fra regeringen - og høj status. Skoleledere med den tilgang til børn må bortvises.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Lars Løkke Rasmussen og Merethe Riisager præsenterede en præmieordning på skoleområdet, sad jeg stille i meget lang tid og kiggede tomt ud af vinduet. Jeg kender den slags præmiering fra dele af erhvervslivet, der forsøger at sætte skub i telefonsælgere med en lille pengepræmie for enden af regnbuen. Udsigten til denne har dog de fleste steder ikke øget salget, da sælgerne blev for febrilske i deres metoder. At indføre salgsafdelingernes kultur på et lærerværelse er helt galt. Det viser en total mangel på kendskab og forståelse for folkeskolens kultur og arbejdsmåde. Jeg advarede dengang om, at skoler med svage ledere ville gå efter præmien. De ville gøre alt, der stod i deres magt, for at få bolsjerne og dermed også stempel som godkendt leder. 

Jeg husker tydeligt dem der skrev til mig, at jeg var en gammel højskolehippie der ikke burde blande mig i sådan en debat, da verden har ændret sig siden steppeulvene gav den max gas. Hvor må i dog græmme jer nu, hvor alt jeg skrev er listet i en fremragende gennemgang på folkeskolen.dk 

Skoler underviser direkte i eksamen. Enkelte klasser spilder kostbar skoletid på at teste deres evne til at blive testet. De oplæres i de ord og termer, som man kan blive udsat for - og opfindsomheden byder også på kaffe og morgenmad inden den vigtige test, der ikke har skyggen af læring som formål - eleven er slet ikke andet end et redskab - men testen er skolens mulighed for at anskueliggøre hvor dygtig skolen er... i forhold til de andre. Og så får de lidt penge til et cykelskur. 

Jeppe Søe

Jeppe Søe er journalist og foredragsholder, blandt andet om skole, samfund, politik og medier. Derudover medierådgiver og debattør. Blev i skolekredse kendt for at holde sin søn hjemme fra de nationale tests - men har i 25 år beskæftiget sig med dansk skolekultur. Søe er højskolemand og friskolemand - med børn i folkeskolen - og kalder sig selv “professionel ordkløver” og vil her på folkeskolen komme med tankevækkende søeforklaringer. Læs mere på www.jeppe.dk

Teaching to the buttom

Det er et kæmpe problem. Enhver med bare skyggen af kendskab til provisionssalg havde set den komme, men min tro er at regeringen vil svare, at “det jo er en misforståelse af budskabet i præmien” eller noget andet pladder i samme kaliber. Lars Løkke Rasmussen har tidligere i et Tweet hyldet “teaching to the test”, hvor han stod for holdningen om, at testen jo handler om læsning og regning - så undervis da endelig bare i det. I fald Løkke har noget med Løkke-fonden at gøre kunne han deltage der og måske se, at elever har brug for vidt forskellige ting for at komme med fagligt. Og at ugentlig undervisning i at gå til test ikke er een af dem. 

Fyringsgrund for en skoleleder

At nogle skoleledere rundt omkring kan komme i tanke om at mene, at 8 lektioner i at klare tests ugentligt er i orden, bør overraske. Jeg vil endda mene, at man bør afskedige disse ledere omgående fra skoleområdet. At lede en skole er ikke at skabe produkter eller sælge abonnementer til en avis. De der små mennesker, der render rundt på gangene, det sted du er ansat, er ikke maskiner der skal opgraderes med ny firmware, men mennesker der skal have viden indenbords. Til det har du ansat uddannede lærere, som forstår at have med børn at gøre og ved, hvad der skal til. Hvis de bare fik lov af dig, kommune og regeringen. 

Svage elever fritages 

Det stopper desværre ikke der. I forbindelse med min kamp mod de nationale tests kender jeg til fire skoler, hvor lærere har fortalt mig, at deres leder helt bevidst giver dispensation til alle de svageste elever - også dem der andre steder deltager, men som han frygter vil skade skolens renomme med deres forkerte svar. Skolelederen må fritage uden skyggen af argumentation - og det sker rundt omkring, påstår ansatte. Tre af de fire skoler jeg hørte om er på top-ti over de skoler, der klarer sig bedst. For et år siden bad jeg i en artikel og i debatten på DR2 undervisningsministeriet undersøge alle de tyve skoler der klarede sig bedst for at sammenligne dispensationer. Det er næppe undersøgt. 

Da jeg læste dagens artikel var jeg derfor ikke rystet. Det er præcist hvad regeringen har skubbet skolerne ud i - og det er en kultur som Vestager startede, Antorini gennemførte - og som vi ikke har fået bugt med endnu. Regeringen kom for nyligt med en reform, der skulle få bugt med bureaukrati og fjollede administrative krav. Sofie Løhde strålede om kap med solen, da hun blandt andet præsenterede at puljer skulle begrænses. De skulle op i en væsentlig størrelse, fordi puljer er administrativt bøvl og det tager alt for lang tid at søge dem og giver ikke resultater. 

Man kunne håbe at regeringens egne puljer er blandt dem der ryger, så folkeskolen igen kan starte regulær undervisning i skolefag fremfor testfag. Skole og forældre, KL og Skolelederforeningen krævede forleden ro på skoleområdet, da regeringen endelig kom med nogle virkelig små initiativer der justerede på den virkelighed, som børn og lærere stresses over i den rummelige folkeskole. Jeg håber at alle i dag kan se, at der ikke er behov for ro - men et regulært oprør. Og at dette bør starte med bortvisning af ledere, der kalder teaching to the test stuerent!