Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Nytårstalens udeladte afsnit

Kære Lars Løkke. Der skete vist en fejl i går, da du holdt din nytårstale. Afsnittet om folkeskolen var gledet ud. Jeg har tilladt mig at skrive det for dig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Danmark skal vi have verdens bedste folkeskole. Det har længe været folketingets intention. Vi glemte dog at lytte til lærerne, da vi lavede den store reform. Det er ikke godt nok. Folkeskolereformen virker ikke efter hensigten. Vi vil derfor lave den om.

Skoledagens længde

Skoledagen er blevet for lang.  Elevernes læringsudbytte er for lille sidst på dagen. Den levner ikke tid til fritidsinteresser og fritidsjob. Ting som begge er med til at danne børn og unge. Vi reducerer derfor skoletiden med tre til fem timer om ugen.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Inklusion

Inklusionen har slået fejl mange steder. Vi indfører derfor, at alle årgange med inkluderede børn skal have en socialpædagog tilknyttet. Socialpædagogen skal arbejde med de sociale relationer, og hjælpe børnene til at kunne have det godt i såvel timerne som i pauserne

PLC og faglige vejledere

Tiden til skolebibliotek og faglige vejledere er mange steder sparet næsten væk. PLC skal i samarbejde med de faglige vejledere igen gives tid til at være en vejledende stabsfunktion. Det er dem, der skal være på forkant med nye læringsmidler, således de kan vejlede kollegerne. De skal skabe lære- og læselyst hos eleverne og være ledelsen behjælpelige med at igangsætte nye pædagogiske tiltag.

Lærerne

Lærernes arbejdstid skal bruges på en anden måde. Det tager tid at forberede undervisning, at samarbejde med eksterne partnere og at lave meningsfuld bevægelse i timerne. Ligeledes er mængden af møder med socialrådgivere, psykologer og pædagoger øget, hvilket har givet et stort pres på klasselærerne.

Vi indfører derfor et maksimalt undervisningstimetal for klasselærere på 22 timer om ugen og 25 timer for faglærere.

Ressourcer

Det koster penge at få en folkeskole i verdensklasse. De penge skal vi bruge. Det er vores fremtid, der skabes her. Vi skal fylde skolen med elever og lærere, der trives. Eleverne skal sanse, opleve, dannes og uddannes.

Folkeskolen skal igen være alle forældres første valg.

GODT NYTÅR