Blog

Det er mig, der takker

Et knus. En tegning. En mail. Taknemmelighed kan udtrykkes på mange måder – og én måde er ikke bedre eller større end en anden. Det varmer at vide, at nogen værdsætter det, man gør. I et skoleår, der har budt på følelsesmæssige rutsjebaneture og knap så meget taknemmelighed og anerkendelse fra vores arbejdsgivers side, er det rart, når det kommer fra en anden kant.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klokken er lidt over tre tirsdag eftermiddag, da jeg efter syv lektioner med 7. klasse åbner døren til kontoret. Jeg kigger længselsfuldt over mod min kontorstol. Mit blik lander på en kasse på mit bord. Der ligger et kort øverst, og overrasket læser jeg de søde ord:  

Kære Maria

Tak for indsatsen igennem årene. Tak for tålmodigheden. Tak for opmærksomheden. Tak for de opmuntrende ord. Tak for opsangen, når det var tiltrængt. Tak fordi I gider, vi er klar til at komme videre nu, også takket være jer.

Tak fra alle os i 9.X og familier

En varme strømmer gennem mig. Kassen indeholder både vin, chokolade og andre lækkerier, og jeg smiler for mig selv. Jeg læser ordene igen, og fyldes med glæde og overvældelse og tænker: Det er mig, der takker.

Det hårdeste skoleår i mit lærerliv

Jeg må indrømme, at det har været et hårdt skoleår. Nok det hårdeste i mine år ti år som uddannet lærer. Det har fyldt meget hos mig personligt, at jeg ikke følte, at man fra politisk side værdsatte og anerkendte det, vi lærere i folkeskolen yder hver dag. ”Takken” har blot været mere arbejde; mere undervisning og mere styring og kontrol fra oven. Det har gjort mig trist, og jeg har mere end én gang overvejet, om det virkelig var det her, jeg skulle resten af mine (mange) år på arbejdsmarkedet.

Kære forældre: Tak for tilliden

Jeg har stadig ingen arbejdstidsaftale, og jeg får næppe nogen tak eller anerkendelse fra min arbejdsgiver lige foreløbig. Men jeg har noget andet, som giver mig styrke og gejst til at fortsætte i lærerjobbet: Forældrenes og elevernes tak – den kommer i mange former, og den tirsdag eftermiddag kom den i form af nogle meget søde ord på et kort. Kære forældre: Det er mig, der takker. Tak for, at jeg må låne jeres børn, tak for tilliden og tak for anerkendelsen.