Blog

For at blive til noget skal man først blive til nogen

”Det handler ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen”, sagde man engang til sine børn. Talemåden står desværre i skarp kontrast til det menneskesyn, vi praktiserer i skolen i dag. Her er et godt resultat nemlig defineret ud fra et tal på en skærm frem for en helhedsvurdering af det enkelte menneskes personlighed.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1. juni. Første prøvedag. Jeg har fornøjelsen af 9.A i engelsk. Det er ingen hemmelighed, at klassen har været årsag til en del grublerier og grå hår hos os lærere. Men vi er kommet godt i mål. I samarbejde med forældrene har vi opnået et resultat, som vi er yderst stolte af:  En flok søde, fornuftige unge mennesker – fuld af gå-på-mod, nysgerrighed og livsglæde – og totalt klar til at erobre verden derude på den anden side. What’s not to like?

Skolechef: Hvad er karaktergennemsnittet?

Mens vi glædes på skolen over det gode resultat med vores unge mennesker, sidder skolechefen ved skrivebordet og er udelukkende interesseret i de tal, der tikker ind på hans skærm. For ham tæller det hele menneske ikke, - han er udelukkende interesseret i, om vi som skole kan lave et højt karaktergennemsnit. Det skal nemlig offentliggøres på skolernes hjemmeside, så forældre hurtigt og nemt kan danne sig et overblik, sammenligne og udvælge, hvilken skole deres barn skal indskrives på. 

Elever føler sig presset

I sidste uge kom det frem, at hver femte elev i 8. klasse føler sig presset ofte eller hele tiden. Eleverne giver selv udtryk for, at det pres, de føler, er forbundet med deres præstationer i skolen. Merete Riisager mener dog ikke, at undersøgelsen giver anledning til at ændre på den måde, folkeskolen fungerer i dag.

Folkeskolen prioriterer faglighed over dannelse 

Som lærer i udskolingen og med daglig kontakt til unge mennesker, der decideret mistrives på grund af det karakter- og vurderingsvanvid, vi udsætter dem for i skolen, er jeg nødt til at råbe meget højt her. Der ér noget galt med den måde, folkeskolen fungerer i dag. Der er dét galt, at faglighed og dannelse ikke går hånd i hånd, og at man prioriterer – undskyld mit franske – de forbandede tal over udviklingen af det hele menneske. I slutningen af juni siger vi farvel til 9.A med et virkelig godt resultat. De er nemlig blevet til nogle, og i min verden er det forudsætningen for overhovedet at kunne blive til noget.