Blog

Prøven i skriftlig engelsk: Lad nu eleverne bruge internettet – og høre engelsksproget musik!

I prøven i skriftlig engelsk må eleverne ikke anvende internettet til informationssøgning. For tænk, hvis de læste noget på engelsk og blev hjulpet eller inspireret?! Af samme grund må eleverne heller ikke høre engelsksproget musik under prøven. I min optik virker disse begrænsninger både gammeldags, stædige og nærmest komiske.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/Fabrizio Van Marciano

Lige om lidt skal rigtig mange 8. og 9. klasseselever til terminsprøve i skriftlig engelsk. Skriftlig engelsk er en kompleks prøve, hvor eleverne på tre klokketimer skal igennem fire delopgaver.

Hjælpemidler i skriftlig engelsk

I første del af prøven (lytning og læsning) må eleverne ikke anvende hjælpemidler. I anden del af prøven (sprog og sprogbrug og fri skriftlig fremstilling) må eleverne anvende ordbog, grammatik- og stavekontrol (fx i Word) samt grammatiske oversigter. Internettet må udelukkende anvendes til at tilgå elektroniske ordbøger og grammatiske oversigter og altså ikke til informationssøgning. I dansk skriftlig fremstilling har man måttet bruge internettet siden 2017, fordi man indså, at når prøven skal afspejle hverdagen, skal man naturligvis også have adgang til internettet i prøvesituationen. Men hvorfor er engelsk ikke fulgt med denne udvikling?

Anvendelsen af internettet ville betyde forlængelse af prøven

Jeg er helt med på, at hvis man tillod brug af internettet til informationssøgning i engelskprøven, skulle eleverne også vurderes på deres færdigheder i at anvende nettet på en hensigtsmæssig måde, ligesom de ville skulle lave kildeangivelse. Dette ville givetvis betyde, at man var nødt til at forlænge prøven. Jeg synes dog stadig, at det ville være dét værd. Alternativt kunne man fjerne den forældede sprog og sprogbrugs-delprøve og i stedet bruge den frie skriftlige opgave til at vurdere eleverne i (den funktionelle!) grammatik.

Svage elever får ikke pludselig 10 eller 12 ved at have adgang til internettet eller høre engelsk musik

Jeg går ud fra, at årsagen til, at man endnu ikke har tilladt internettet i engelskprøven, skyldes, at man vil forsøge at undgå, at eleverne snyder og bruger tekst kopieret direkte fra nettet. Af samme grund må eleverne heller ikke høre engelsksproget musik under prøven. Selvfølgelig skal eleverne ikke snyde. Det er no-go. Når det så er sagt, er jeg nødt til at tilføje, at brugen af internettet til informationssøgning ikke pludselig giver Anton, der har svært ved engelsk, 10 eller 12 i den frie skriftlige opgave. Ligesom Post Malone i hans høretelefoner heller ikke er opskriften på en bedre karakter. Til gengæld ville adgangen til internettet og muligheden for at høre lige den musik, han ønskede, gøre Antons prøvesituation så 'hverdagsagtig' som mulig og på den måde forhåbentlig give Anton de allerbedste forudsætninger for at komme igennem prøven på bedste vis.