Stina Egedius Miller

Blog

Hvad med fagfordelingen?!

Hvad skal vi fagfordele til?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad med fagfordelingen?! Den tanke slog ned i mig i en sjælden stille morgenstund og jeg var nær ved at få kaffen galt i halsen. En stille morgen i et hus med otte mennesker er relativt sjældent og en ret så fantastisk følelse, de dage det sker. Derfor fik jeg næsten også kaffen galt i halsen over pludselig at bruge den på  noget så banalt, som en rutine der gentages på samtlige skoler år efter år i samtlige danske folkeskoler. Men det er vel det, der sker, når hverdagen er sat ud af funktion. 

Stina Egedius Miller

Jeg elsker den danske folkeskole! Mit lærerhjerte slår et par ekstra slag, for børn med behov for særlig tilrettelagt undervisning og inklusion af disse, når det er det bedste undervisningstilbud for barnet. Jeg brænder for de praktisk musiske fag og undervisning, hvor man arbejder tværfaglig og tematisk. Jeg er uddannet pædagog og lærer, ansat på Nordstjerneskolen i Gribskov og har absolut gjort min samfundspligt med hensyn til at sætte børn i verden.

Hvis vi nu leger med tanken om, at hjemmeskolen ikke kun varer i 14 dage, hvordan vil vi så lave den fagfordeling?

Hvad hvis det bliver ved?

Vil vil holde fast i traditionel tænkning med håb om, at vi alle sidder stuvet 26 elever sammen i et lille lokale om to uger? eller er tiden til at lukke op for nye ideer om alternative klassedannelser, ændrede klasselærerfunktioner og holddeling? Hvordan skaber man den mest omstillingsparate folkeskole? Misforstå mig ikke, for jeg synes i den grad at både lærere og forældre har udvist stor omstillingsparathed. Men er det sidste gang, vi står i denne her situation, eller kan det betale sig at have en model, som er mere velegnet til hurtigt at kunne overgå til hjemmeundervisning?

Hvis vi skal oprette små undervisningshold i de fag hvor forsøg og kreativitet gør, at det er en fordel at være i samme lokale, hvilke tomme kommunale bygninger kan vi så tage i brug, hvis vi ikke må være mange sammen på een gang? Eller går vi en fremtid i møde, hvor de praktiske materialer leveres på elevens hjemadresse og undervisningen foregår i hjemmet?

Kan det blive en mulighed, at lærere får opstillet undervisningslokaler hjemme til deres eget lille hold? Eller skal hvert hold have en skolebarak nær hjemmet, hvor børnene kan komme?

Det er ren science fiction mange af de scenarier her, eller er det?

En ny virkelighed?

Min TR og jeg har i det sidste år samarbejdet med ledelsen om, hvordan vi kunne lave en god fagfordelingsproces. Målet er at fagfordelingen skulle være på plads tidligere, end vi er vant til. Nu handler det ikke længere kun om tid og økonomi. Nu må vi også medtænke hvilken ny virkelighed, vi skal undervise i.