Blog

En ny, undersøgende tilgang til litteraturundervisning

Du kan afprøve metoden og være med til at finde ud af, om den giver god, faglig fordybelse og dyb læring.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ofte når jeg har kigget på læremidler til science-fagene, har jeg som danskdidaktiker været lidt misundelig på den såkaldte Inquiry Based tilgang til læring. Det, at lade eleverne stille spørgsmål og undersøge faglige problemstillinger gennem fx eksperimenter, tænker jeg, må være motiverende for eleverne. Nysgerrigheden og vejen mod svar må befordre dyb læring.

Men hvordan vil denne tilgang tage sig ud, hvis vi udvikler den, så den kan bruges i litteraturundervisningen i danskfaget? Og vil tilgangen gøre elever bedre til litterær tolkning end mere traditionelle metoder? Begge disse spørgsmål forsøger vi at finde svar på i det såkaldte KiDM-projekt (Kvalitet i dansk og matematik).

Eleverne undersøger litteraturen

Læremiddel.dk

Projektet udvikler og afprøver en undersøgende tilgang, der fremmer det dialogiske, skabende og anvendelsesorienterede. Undersøgelserne sker på en faglig systematisk måde, hvor lærer­ne ikke har facit, men hvor det faglige kommer ind som en støtte til at opleve, stille spørgsmål og gennemføre undersøgelser, eleverne har et ejerskab til.

I projektets danskdel er vi nået i mål med at udvikle læremidler og undervisningsforløb til de mange spændende tekster, som eleverne skal arbejde med. Der er gode noveller, en grafisk roman, en kortfilm og en populær TV-serie.

https://youtu.be/I3EhXZg4WGc

Vi søger folkeskoler til sidste forsøgsrunde

Nu er vi klar til den tredje og sidste forsøgsrunde i projektet. Vi vælger i denne omgang at åbne for, at alle folkeskoler kan byde ind.

Så hvis du er dansklærer i 7. eller 8. klasse, så spørg dine kolleger om I skal være med i dette projekt, der handler om en ny tilgang til litteraturundervisning. Skolen skal helst kunne deltage med mindst to klasser og gerne med så mange klasser som muligt.

Hvis du med din klasse ønsker at komme i betragtning som deltager i dansk i 7.-8. klasse, så skal du udfylde formularen her inden den 9. februar 2018:

https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=62YW3WYDC612 

Forsøget kører fra august 2018 til og med december 2018.  

Vi foretager lodtrækning blandt de interesserede skoler, og I får besked om udfaldet senest den 2. marts.

Forsøgsklasser og kontrolklasser

Hvis din skole bliver udtrukket, så bliver din klasse enten forsøgsklasse eller kontrolklasse. Bliver din klasse forsøgsklasse, betyder det, at du skal undervise dine elever undersøgelsesorienteret efter de materialer, vi har udviklet.

Hvis din skole udtrækkes som kontrolklasse, betyder det, at du bare skal undervise, som du plejer, og teste eleverne før og efter forsøgsperioden. Kontrolklasserne er lige så vigtige for forsøget, som forsøgsklasserne.

Hvis din skole udtrækkes som forsøgsskole, så modtager skolen 20.000 kr. gange antallet af deltagende klasser.

Hvis din skole udtrækkes som kontrolskole, så modtager skolen 2.500 kr. gange antallet af deltagende klasser.

Hvis dette giver anledning til spørgsmål vedrørende dansk, så kan du se, hvem du kan kontakte ved at klikke på linket ovenfor.

Projektet er igangsat af UVM, Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening.

Links til tidligere artikler om projektet:

Eleverne går på opdagelse i litteraturen

https://www.folkeskolen.dk/620698/eleverne-gaar-paa-opdagelse-i-litteraturen

DLF og ministeriet: Nyt forsøg sætter dannelse og æstetik på dagordenen

https://www.folkeskolen.dk/595701/dlf-og-ministeriet-nyt-forsoeg-saetter-dannelse-og-aestetik-paa-dagordenen