Blog

Ny stor undersøgelse af børns læsevaner

Har iPads udkonkurreret bogen, og er digte, noveller og romaner blevet erstattet med spil, chat og YouTube-videoer hos de unge? Det har Læremiddel.dk sat sig for at finde ud af med den største undersøgelse af danske børns læse- og medievaner til dato.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læremiddel.dk har netop gennemført den største danske undersøgelse af børns læse- og medievaner, hvor 8721 børn mellem 9 og 14 år har besvaret et spørgeskema. Undersøgelsen vil give et grundigt indblik i, hvad og hvordan børn læser, og i hvor stor grad deres læselyst er påvirket af de mange tilbud fra digitale medier, som de møder i hverdagen. Undersøgelsen vil også give indtryk af, om der stadig bliver læst på papir, eller om skærmen fuldstændig har fået overtaget.

Læremiddel.dk’s læseforskere, Stine Reinholdt Hansen og Stig Toke Gissel, er i samarbejde med statistiker, Morten Rasmus Puck, i gang med at analysere resultaterne fra undersøgelsen. Resultaterne bliver offentliggjort i en rapport, der udkommer i slutningen af juni, og senere formidlet på en konference i foråret 2018.

Bygger videre på undersøgelse fra 2010

Læremiddel.dk

Den nye undersøgelse bygger videre på den seneste store læsevaneundersøgelse fra 2010, som Stine Rheinholdt Hansen foretog i forbindelse med sit ph.d.-studie.

”I forhold læsevaneundersøgelsen fra 2010 har vi mere end firdoblet antallet af respondenter i vores nye læse- og medievaneundersøgelse. I den nye undersøgelse er der langt flere spørgsmål omkring brugen af digitale medier, så vi kan få afdækket udviklingen, der er sket på det område. Derfor bliver det virkelig spændende, når vi har alle resultaterne i hus.”, siger Stine Reinholdt Hansen, som er ph.d. i børnelitteratur og børns læse- og medievaner.

Greb til læselyst

Den kvantitativeundersøgelse er en del af projektet ”En generation af stærke læsere – Greb til læselyst”, som ledes af Tænketanken Fremtidens Biblioteker. Undersøgelsen følges op af et kvalitativt studie, hvor læremiddel.dk i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning skal gå i dybden med nogle af de aspekter som den kvantitative undersøgelse afdækker.

Greb til Læselyst er et samarbejde mellem af Tænketanken Fremtidens Biblioteker, Københavns Biblioteker, Læremiddel.dk og National Videncenter for Læsning. Målet er at styrke bibliotekernes fomidling og tilbud til deres unge læsere.

Læs mere om projektet.