Den fremsynede folkeskole

Blog

FORSTÅ DEN VIRKELIGE VERDEN

Med undervisningsforløb, valgfag og læringsteknologier i fag som matematik og fysik giver Svend Åge Andersen eleverne på Kirsebærhaven virkeligheden mellem hænderne. Herefter beder han dem om at skille tingene ad, for at få dem til at forstå, hvordan det fungerer. Han vil gerne udvide deres chancer, når de er færdige i folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skrevet af Sofie Rasmussen

’Super lab’ og gør-det-selv

Svend Åge Andersen er matematik- og fysiklærer, IT-vejleder på Kirsebærhaven Skole, og medstifter af ’Kir Super Lab’, som er et samarbejde med Vigerslev Bibliotek. Her arbejder eleverne med at designe og udvikle produkter med forskellige programmer og læringsteknologier i f.eks. Håndværk & Design. For Svend Åge er det vigtigste, at eleverne får en forståelse for, hvordan man arbejder med produktudvikling i en verden uden for skolen. 

Den fremsynede folkeskole

I Orange Innovation (Roskilde Festival) tilbage i 2013 stiftede jeg bekendtskab med nye teknologier og design thinking metoder i undervisningssammenhænge. Siden da har jeg startet firma - Praktisk.co - hvor jeg laver undervisningsforløb af forskellige typer, og jeg underviser i valgfaget Entreprenørskab, Tech & Programmering i Københavns Kommune. Jeg har en holdning til de mange holdninger til teknologi og dannelse i undervisningen :) Med denne blog ønsker jeg en konstruktiv dialog om, hvordan vi kan skabe en fremsynet folkeskole. Jeg vil blogge om emner som dannelses-begrebet, teknologi i undervisningen og bringe interviews med lærere, fagpersoner og skoler, der har en holdning til, hvordan vi sammensætter en visionær og samtidssvarende folkeskole. Mit håb er, at du vil deltage med kommentarer, erfaringer og holdninger, så vi sammen kan blive klogere på dette - indrømmet - flyvske emne, der på daglig basis gennemhulles af differentierede holdninger i pressen.

Det startede med, at Svend Åge sammen med sin kollega besluttede sig for, at der var for lidt faglighed i de forløb, de kunne benytte sig af i det nærliggende maker space. Så derfor besluttede de sig for, at lave deres egne forløb. Det skulle blive starten på en teknologifaglig udforskning, som udspringer af at gøre tingene selv. I samarbejde med biblioteket søgte de penge, og fik råd til at installere 3D-printere i deres helt eget ’super-lab’, hvilket f.eks. gør dem i stand til at udfolde undervisningen i Håndværk og Design, og lære eleverne at designe i digitale programmer, og se det blive virkelighed. Desuden designer og producerer Svend Åge alle de små ting, som de lige netop står og mangler på skolen, fx holdere til iPads, der skal oplades på samme tid, stativ til iPads, der skal optage film, holdere til ledninger og særlige nøgleringe til vikarerne. På mange måder, sætter han sit præg på skolen.  

Den teknologiske virkelighed

Svend Åge er optaget af, at hans elever forstår den teknologiske verden, der omgiver dem gennem apparater som telefonener, fjernsyn, censoropererede lamper, og forstå hvordan produkter designes og produceres. 

”Det er vigtigt, at eleverne kan se og teste om deres idé rent faktisk virker, når de sætter det sammen, og de får det i fingrene. Så forstår de bedre, hvad det er, der sker når, en teknologi virker ude i verden. Og derfor forstår de, hvorfor en kode skal være helt præcis, for at tingene virker.” 

Det imponerer eleverne, når Svend Åge kan fortælle, hvordan data flyver rundt i verden, og hvad der sker rent teknisk, når de sender en SMS til deres venner. 

For Svend Åge er det vigtigt, at alt arbejdet ikke kun foregår på skærmene, men at eleverne forstår, at det, der sker på skærmene, bliver til virkelighed og har en betydning i verden. Ved brug af forskellige programmer forsøger han at lære sine elever, hvordan et produkt produceres gennem 2D-tegninger, der omformes til 3D-prdoukter, eller hvordan koder har afgørende betydning for et elektronisk produkt. ”Du skal lære det her, for at du kan udvide dine chancer for at gøre det du gerne vil, når du er færdig i folkeskolen.”

Også i fagene matematik og fysik kan læringsteknologierne bruges. Her arbejder Svend Aage og eleverne fx med Tinkercad og Minecraft, hvor de skal forstå præcise koordinatsystemer og kunne formidle dem til hinanden. Dette stiller krav til elevernes systematik, og Svend Åge kan se, at de bliver udfordret på at strukturere deres arbejde og kommunikation, når de f.eks. skal bygge sammen i Minecraft. ”De er nødt til at være præcise i deres formuleringer, ellers lykkes det ikke.” Det lærer dem også en tålmodighed, og at ting tager tid, og at de skal prøve igen, når tingene slår fejl. 

Hvad skal der til, for at komme i gang?

Interessen for teknologi er vigtigt, for at komme i gang med undervisningen, mener Svend Åge og det kan man f.eks. få ved at deltage i kurser, hvis man endnu ikke kender så meget til læringsteknologier. Desuden påpeger han, at det er en god idé, at lave ting med eleverne, der er er anvendeligt, så eleverne kan se, hvorfor det giver mening at være præcise, så deres ting fungerer.