Den fremsynede folkeskole

Blog

Programmering som en del af undervisningen? Mød Coding Class CPH

Inden vinterferien havde jeg fornøjelsen af at tale med Jakob Damgaard, der er uddannet matematiklærer og nu underviser på projektet Coding Class CPH. Han mener, at elever har stor gavn af at forstå mulighederne i at skabe med en computer: “Man ved ikke, hvordan fremtiden ser ud, men chancen for at de kan bruge digitale kompetencer, den er rigtig stor”. Hermed er formålet med Coding Class CPH, at eleverne skal gå fra forbrugere af teknologi til at kunne skabe med den.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

62 klasser fra københavnske folkeskoler har tilmeldt sig Coding Class CPH. De er hermed en del af et programmeringsforløb på 5 gange, hvor de arbejder med digitale løsninger på en problemstilling leveret af 62 forskellige virksomheder. Virksomheder tæller alt fra Experimentarium og Microsoft til en lokal fodboldtræner. At problemstillingen er autentisk, giver eleverne et helt andet engagement i arbejdet med løsningen, fortæller Jakob.

De 5 undervisningsgange:

  1. Eleverne introduceres til kodning.
  2. Eleverne møder deres casevirksomhed, der giver dem en mission. Herefter arbejder eleverne innovativt med problemstillingen og kommer frem til en prototype på en løsning.
  3. Eleverne starter ud med at pitche deres prototype for virksomheden, som giver feedback. Resten af dagen koder de på den færdige løsning.
  4. Eleverne koder og producerer.
  5. Eleverne tager på virksomhedsbesøg og præsenterer deres færdige produkter. De modtager herefter feedback fra virksomheden.

Den fremsynede folkeskole

I Orange Innovation (Roskilde Festival) tilbage i 2013 stiftede jeg bekendtskab med nye teknologier og design thinking metoder i undervisningssammenhænge. Siden da har jeg startet firma - Praktisk.co - hvor jeg laver undervisningsforløb af forskellige typer, og jeg underviser i valgfaget Entreprenørskab, Tech & Programmering i Københavns Kommune. Jeg har en holdning til de mange holdninger til teknologi og dannelse i undervisningen :) Med denne blog ønsker jeg en konstruktiv dialog om, hvordan vi kan skabe en fremsynet folkeskole. Jeg vil blogge om emner som dannelses-begrebet, teknologi i undervisningen og bringe interviews med lærere, fagpersoner og skoler, der har en holdning til, hvordan vi sammensætter en visionær og samtidssvarende folkeskole. Mit håb er, at du vil deltage med kommentarer, erfaringer og holdninger, så vi sammen kan blive klogere på dette - indrømmet - flyvske emne, der på daglig basis gennemhulles af differentierede holdninger i pressen.

 

Hvordan passer kodning og Coding Class CPH ind i de fagfaglige mål for folkeskolen?

Kodning passer jo rigtig godt ind i f.eks. matematikundervisningen, fordi det handler om variabler, koordinatsystemer og funktioner. I natur/teknik er det beskrevet, at eleverne skal arbejde med robotter og i fysik med programmering, så der passer det også godt. Man kan også bruge det i dansk, hvor man f.eks. kan arbejde med narrativet i et spil.

Men jeg er blevet træt af altid at søge de fagfaglige mål, fordi jeg ved at eleverne får kompetencer, som de kan bruge fremover.

I Coding Class CPH forholder vi os derfor til Undervisningsministeriets beskrivelse for IT & Medier, der er gældende for alle fag. Her står, at eleven skal være kreativ producent via IT. Der er også en vejledning omkring innovation og entreprenørskab. Den taler vi også ind i.

Hvad lærer eleverne ved at stifte bekendtskab med kodning?

Det er helt sikkert, at de lærer ikke kun at være forbrugere, men at være digitale producenter - at bruge computeren som et værktøj til at kunne mere.

Dermed ikke sagt, at alle skal være programmører, men det er godt at vide, hvad der ligger bagved og hvad der skal til for, at man kan skabe ting på en computer.

 

Hvad gør jeg nu, som underviser, hvis jeg gerne vil tage næste skridt og bruge kodning i min undervisning?

I første omgang handler det om at være modig. Måske tænke sin lærerrolle som noget andet end mesterlæreren. Der kommer hele tiden nye teknologier til, så du vil aldrig kunne være i front på det hele.

Dernæst vil jeg anbefale Scratch, som et af de letteste kodeværktøjer at gå til. Undersøg hvilke tutorials der findes, hvilke vejledninger og kast dig så ud i et projekt med dine elever.

Du kan gøre det klart for eleverne, at du kan noget, men at du ikke er ekspert. Hvis der er noget eleverne ikke kan, så prøv at finde løsningen sammen - enten ved at google det eller spørge nogle af de andre elever.

Det bedste råd: kast dig ud i det :)

 

Her er nogle gode sider, hvis du vil vide mere om kodning i undervisningen:

BUFx.dk: Her finder du inspiration til sammensætningen af undervisningsforløb, undervisningsvideoer og værktøjer. Alt er udviklet af folkeskolelærere med hensyn til didaktik og fagmål.

Code.org: Her finder du step-by-step introduktioner til blokprogrammering på dansk. Lad f.eks. dine elever programmere et Star Wars eller Mindcraft spil.

Praktisk.co: Her opdaterer vi løbende værktøjer til at implementere digitale teknologier i undervisningen.

Se eksempler på projekter, der er kommet ud af Coding Class CPH her.