Den fremsynede folkeskole

Blog

Hvad skal undervisning kunne i Robottens tidsalder?

Denne fortælling starter med en hest. En hest, der blev erstattet af det automatiserede køretøj. Det er også fortællingen om vaskekonen, der blev erstattet af maskinen, vaskemaskinen. Tilbage i nutiden, kan end ikke fotomodellen se sig fri - mange kroppe er nu computeranimerede. Fortællingen handler om jobs, der forsvinder. Men den stopper ikke her: for selvom hesten går og græsser, kan vaskekonen uddanne sig til Social Media Manager og fabriksarbejderen til Cloud Services Engineer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velkommen til Bloggen!

Som det fremgår, er dette mit allerførste indlæg her på Folkeskolen.dk. Bloggen kan forhåbentligt være en inspiration til og dialog om, hvordan vi som undervisere kan arbejde fremsynet med vores undervisning i forhold til at inkludere de nye teknologier - og problematikker, der er hører til vores samtid og fremtid.

Dette første indlæg vil jeg benytte til at sætte rammen for det skriveri, man kan forvente sig fra min fjerpen. Det bliver halv-langhåret, men hæng på!

Den fremsynede folkeskole

I Orange Innovation (Roskilde Festival) tilbage i 2013 stiftede jeg bekendtskab med nye teknologier og design thinking metoder i undervisningssammenhænge. Siden da har jeg startet firma - Praktisk.co - hvor jeg laver undervisningsforløb af forskellige typer, og jeg underviser i valgfaget Entreprenørskab, Tech & Programmering i Københavns Kommune. Jeg har en holdning til de mange holdninger til teknologi og dannelse i undervisningen :) Med denne blog ønsker jeg en konstruktiv dialog om, hvordan vi kan skabe en fremsynet folkeskole. Jeg vil blogge om emner som dannelses-begrebet, teknologi i undervisningen og bringe interviews med lærere, fagpersoner og skoler, der har en holdning til, hvordan vi sammensætter en visionær og samtidssvarende folkeskole. Mit håb er, at du vil deltage med kommentarer, erfaringer og holdninger, så vi sammen kan blive klogere på dette - indrømmet - flyvske emne, der på daglig basis gennemhulles af differentierede holdninger i pressen.

“Det er svært at spå - især om fremtiden”

Denne rammefortælling begynder i en tid, hvor Storm P’s citat har gyldne dage.

Det er en tid, hvor nogle mener, at robotten kommer i morgen. Andre mener, der går lang tid. Nogle mener, at vores jobs forsvinder og vi bliver arbejdsløse hobbyister. Andre mener, at der er tale om en positiv ændring af arbejdsopgaver. Vi står overfor en fremtid (og nutid), der er præget af uforudsigelighed, hyppig transformation og digitalisering. Så, hvilke kvalifikationer er centrale, når vi taler nutidens uddannelse?

Dannelses-genfærdet

Når fremtiden er så svær at spå om og vi kan ikke vide, hvilke jobbeskrivelser der i fremtiden slås op på Jobnet, er det centralt at være i stand til at videreudvikle egne kvalifikationer efter endt uddannelse. Det leder mig til at argumentere for, at vi skal trække det sønderbombede dannelses-begreb op fra skyttegravene og forsøge at lappe det sammen på ny.

Spådomme om fremtidens kvalifikationer findes der mange af. Af disse kvalifikationer, kan jeg udlede begreber som ‘etik’, ‘selvstændighed’ og ‘empati’, der alle relaterer sig til dannelses-begrebet. Vi skal kigge mere på disse begreber i senere indlæg. For nu, vil jeg blot gentage min pointe: dannelsen skal tilbage i uddannelsen. Kombinationen af de to gør et rigtig godt udgangspunkt for, at man som ung kan begå sig i et omskifteligt samfund. Og det er jo i sidste ende det, vores undervisning skal give eleverne.

Nu slutter vores foreløbige rejse ind i fremtiden og dannelsen. Jeg håber, at vi kan fortsætte den sammen og blive skarpe på, hvordan vi skal sammensætte fremtidens (ud)dannelse og undervisning.

Tak fordi du læste med - smid endeligt en kommentar eller tanke.