Blog

Hvad kan eleverne med it – og hvad tror vi, at de kan?

Den 20. november offentliggøres resultaterne fra det internationale ICILS 2013-projekt, der har undersøgt, hvad skolelever reelt kan med it

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

ICILS 2013 er den første internationale undersøgelse af elevers kompetencer i at anvende computere til at undersøge, skabe og kommunikere med henblik på at deltage kvalificeret hjemme, i skolen, på arbejdspladsen og i samfundet (ICILS = International Computer and Information Literacy Study).Computer- og informationskompetence (CIK) omfatter både de praktisk-tekniske færdigheder og de kognitive evner til at nå de kommunikative mål.

I Danmark blev ICILS 2013 gennemført af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Godt 110 danske skoler med ca. 1800 elever på 8. klassetrin deltog.

Reelle målinger frem for utopiske forestillinger

Læremiddel.dk

Thomas Illum Hansen, videncenterleder Læremiddel.dk, ser ICILS-projektet som meget vigtigt, bl.a. fordi det får sat fokus på informations- og computerkompetencer, som noget ikke alle har, og som noget man kan udvikle.”ICILS kommer med reelle målinger i stedet for utopiske forestillinger om, hvad børn og unge er indfødt til. De laver f.eks. kompetencetests med virkelighedsnære narrative settings, hvor elever skal vise, hvad de kan med computeren i simulerede autentiske situationer. Det kan være at lave en motionsdag på skolen og løse opgaver med forskellige it-værktøjer. På den måde bliver de rent faktisk testet i stedet for, at vi bare spørger dem om, hvad de selv synes, de er gode til.”

Konference med resultater og smugkig på forskeres arbejde

Resultaterne fra ICILS 2013 offentliggøres i alle deltagerlande 20. november.I Danmark præsenteres resultaterne ved ICILS-konferencen på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i København.Konferencen indledes med præsentation af resultaterne og pressekonference med deltagelse af den danske leder af undersøgelsen, lektor Jeppe Bundsgaard, samt undervisningsminister Christine Antorini (S).

Herefter præsenterer en række it-didaktiske forskere deres arbejde med at kvalificere brugen af it i undervisningen. Har man ikke mulighed for at deltage på dagen, kan man se alle oplæg på video på konferencesiden bagefter. Derudover udgives bogen ’Digitale kompetencer' med resultater og perspektiver fra ICILS-undersøgelsen på Aarhus Universitetsforlag. Deltagere på konferencen får bogen gratis med.

Det er stadig muligt at få plads på konferencen - læs mere her