Preben Medom Hansen

Blog

Abrahams Børn

Dialogprojekt og kunstinstallation af Jens Galschiøt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Preben Medom Hansen

Pædagogisk medarbejder Den folkekirkelige skoletjeneste i Silkeborg Jeg er læreruddannet fra Århus i 91 med linjefag i musik og kristendom. Har arbejdet 9 år på efterskole og 8 år i folkeskolen. I øjeblikket laver jeg kristendomsfaglige projekter og undervisningsforløb til skolerne i Silkeborg kommune. Jeg har også samlet lidt andre uddannelser til mig gennem årene: elektriker, cand. pæd. i religion/livstolkning samt en Master i læreprocesser.

Den fynske billedkunstner Jens Galschiøt er kendt for værker som ”Den indre svinehund” og”Skamstøtten”. Hans værker er oftest polemiske og båret af en indignation, der udspringer af en humanistisk grundholdning. Galschiøt er ikke anerkendt af det danske kunstparnas, og han er en meget sjælden gæst på kunstmuseerne. Til gengæld har han lavet udstillinger og happenings i det offentlige rum - både i Danmark og internationalt - og er dermed nået længere og bredere ud end de fleste.

De sidste 5 år har Galschiøt og hans hold været i gang med deres hidtil største projekt, som de selv beskriver på denne måde:

Abrahams Børn’ er et kunst- og dialogprojekt af kunstneren Jens Galschiøt. Projektet skal starte en konstruktiv og inkluderende religionsdebat der skal bygge bro mellem de tre monoteistiske religioner: Jødedommen, Kristendommen og Islam. Debatten iscenesættes af den gigantiske kobberskulptur ’Fundamentalism’ og 600 af de lyseste og mørkeste citater fra Toraen, Biblen og Koranen.

Skulpturen består af 2,5 meter høje bogstaver, der danner ordet FUNDAMENTALISM. Bogstaverne former en cirkel med en omkreds på 9 meter. Kobberskulpturen står på en sokkel, hvor der er integreret 28 store skærme, hvor 600 citater fra henholdsvis Toraen, Koranen og Bibelen bliver vist. På de 14 skærme på ydersiden af cirklen kører 100 lyse citater fra hver af de 3 helligskrifter. Og på cirklens indersiden skiftes mellem 100 mørke citater fra hver religion. Galschiøt har – som han plejer – en klart ide om hvordan værket skal påvirke beskueren. Han skriver:

Man opdager at Biblen, Toraen og Koranen indeholder mange næsten identiske citater og at bøgerne i store træk indeholder de samme lyse og mørke sider. At alle de tre hellige bøger indeholder passager, der har bidraget til fred og forsoning, og passager, der har ført til ufred og konflikter.

Skulpturen blev afsløret på Kunstcenter Silkeborg Bad d. 17 januar – kun 10 dage efter massakren på Charlie Hebdo og de efterfølgende angreb på især franske muslimer og moskeer. Det blev pludseligt meget tydeligt, hvor vigtigt et ærinde Galschiøt er ude i.

Man kan indvende, at Galschiøt selv er meget firkantet i sin fremstilling af de 3 religioner. Når en religion kun repræsenteres med løsrevne citater uden skelen til kontekst, genre og fortolkningstradition, fremstår den næsten forvrænget. Men Galschiøt har netop ikke ønsket at give en afbalanceret religionsfremstilling. Hans ærinde er at sætte fokus på det problematiske i fundamentalismen og samtidig pege på, at fundamentalisme ikke kun er et islamisk fænomen.

Den folkekirkelige skoletjeneste i Silkeborg KK44 (hvor jeg er ansat), har i samarbejde med Kunstcenter Silkeborg Bad tilbudt kommunens overbygningsklasser en fremvisning af værket, med efterfølgende debat. De foreløbige erfaringer har være meget positive. Abrahams Børn fungerer virkelig som et dialog- og debatskabende værk.

Jens Galschiøt er en kunstner, der har stor fokus på PR og formidling - og dette projekt er ingen undtagelse. Hjemmesiden www.fundamentalism.dk fungerer som en integreret del af projektet. Her kan man se film, fotos, læse alle 600 citater, prøve kræfter med en citat-quiz og meget andet. Der kan også downloades et 16 siders hæfte med præsentation af tankerne bag værket og en liste med de 600 citater. Man vil således sagtens kunne inddrage værket ABRAHAMS BØRN i sin undervisning, selvom man ikke har mulighed for at besøge Silkeborg Bad. Opfordringen er hermed givet.