Preben Medom Hansen

Blog

Skammen over det u-perfekte

Højskolelærer Christian Hjortkjær lavede på et lærerkursus en overraskende parallel mellem Martin Luther og unge i 2017 - nemlig den forgæves kamp for at blive perfekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sine unge dage kæmpede Martin Luther en umulig kamp for at blive god og from nok i Guds øjne, - og følte sig syndig og fortvivlet, fordi det ikke lykkedes.

Preben Medom Hansen

Pædagogisk medarbejder Den folkekirkelige skoletjeneste i Silkeborg Jeg er læreruddannet fra Århus i 91 med linjefag i musik og kristendom. Har arbejdet 9 år på efterskole og 8 år i folkeskolen. I øjeblikket laver jeg kristendomsfaglige projekter og undervisningsforløb til skolerne i Silkeborg kommune. Jeg har også samlet lidt andre uddannelser til mig gennem årene: elektriker, cand. pæd. i religion/livstolkning samt en Master i læreprocesser.

I dag kæmper mange af vore unge en umulig kamp for at leve op til forventningerne omkring dem - krav om karakterer, uddannelse og om ”appearence” ift. kammerater og sociale medier. Når dette ikke lykkes, er grundfølelsen ”skam”.

Parallellen mellem Luthers og de unges forgæves stræben efter perfektion er tydelig. Luther blev reddet af sin ”reformatoriske opdagelse”: Gerningerne er ikke det afgørende, og frelsen er ikke noget mennesket skal præstere. Men hvad skal ”redde” de mange unge, der kæmper så hårdt for at blive gode nok i andres og egen øjne?

Ca. sådan indledte højskolelærer og Ph.d. Christian Hjortkjær noget overraskende sit kursusoplæg om reformationen. Omkring 100 østjyske lærere var i efteråret samlet til eftermiddagskursus, og mange af os havde nok forventet en mere traditionel tilgang til reformationen. Men dagens oplægsholder var ”a man with a mission” - og Christians Hjortkjærs beskrivelse af hvordan de unge kæmper og kæmper for at blive gode nok og leve op til alles forventninger, kunne de fremmødte lærerne i den grad nikke genkendende til.

I løbet af oplægget fortalte Christian Hjortkær følgende anekdote:

Jeg holdt et oplæg for forældregeneration på Testrup Højskole - og ligesom nu fortalte jeg om mine oplevelser med unge der kæmper en fortvivlet og forgæves kamp for at blive perfekte.

En far stillede - tydeligt berørt - spørgsmålet: Men hvad skal vi gøre ved det? Jeg har selv børn i den alder…

Her trak jeg lidt i land og sagde noget i retning af, at det måske ikke var så slemt endda, og at han ikke skulle bebrejde sig selv. Men bagefter stod det klart for mig, hvad jeg skulle have svaret:

 ”Konfrontér de unge med den lutherske arv, med selve kernen i kristendommen - at vi aldrig er perfekte og at det er ok. Og vis når I siger det, at I elsker dem ubetinget. Men lad - for Guds skyld - være med at kalde det kristendom. For så hører de det ikke”.

Nu skal vi jo i skolesammenhæng være varsomme med målsætninger om, at undervisningen skal påvirke eleverne i en bestemt retning. Men omvendt skal god undervisning også have en nutidig relevant og være dannende. Og når nu så mange af vores elever slider med perfektionsjagt og manglende selvværd, så giver det god mening at præsentere dem for traditioner, fortællinger og holdninger som de kan trække på, når de skal finde fodfæste.   

Christian Hjortkjær er meget optaget af TV-serien Skam, som han har skrevet om i flere sammenhænge. Serien viser hvordan de unge kæmper med perfektions-forventningerne, og hvordan de rammes af grundfølelsen skam, når de fejler. Men samtidig giver hovedpersonerne også en del af løsningen på problemet, fordi de gang på gang viser solidaritet, løfter hinanden og tilgiver hinandens u-perfektion.

Video hvor Christian Hjortkjær på Roskilde Festival bliver interviewet om skam - både begrebet og TV-serien. Absolut værd at se.