Politisk: SF

Blog

Gør skoledagen kortere, sæt skolerne fri og giv tid til at lave god undervisning

Så er der endelig hul på diskussionen om, hvordan vi kan styrke folkeskolen og få rettet op på nogle af de ting, der ikke fungerer. SF er klar til forhandling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gør skoledagen kortere, sæt skolerne fri og giv tid til at lave god undervisning

Politisk: SF

En kortere skoledag er en god nyhed for alle skolebørn.

Men det er helt afgørende, hvad den kortere skoledag så indeholder, og hvad de timer, man sparer, bliver brugt på. Her er vi i SF ikke enig med regeringens udspil.

Regeringen begår den fejl med udspillet, at de vil skære understøttende undervisningstimer væk for at erstatte dem med fagtimer. Det bliver eleverne ikke mindre skoletrætte af. Børnene har i forvejen en lang skoledag, og det er på tide at fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Der er ikke belæg for, at flere timer giver dygtigere elever. Det er kvaliteten i de timer, som børnene har, der betyder noget.

Derfor bør man gøre skoledagen kortere og bruge pengene man sparer på at sikre, at der er to voksne i klasselokalerne i flere af de timer, der er tilbage. Det vil betyde, at der bliver mere tid til hver enkelt barn, og det betyder at man kan arbejde med børnenes trivsel. Alle børn skal ses og høres, og der skal være plads og tid til forskellige aktiviteter fra time til time. Det er simpelthen lettere, hvis der er to voksne i klassen.  

Derudover skal en del af timerne også lægges frit ud til skolerne til at lave aktiviteter, der skaber en mere varieret skoledag. Det kan være læseforløb, åben skole, projektuger og samarbejde med SFO’en. Der er mange muligheder, det vigtigste er bare, at skolerne får frihed til selv lokalt at beslutte, hvordan skoledagen bedst tilrettelægges til gavn for børnene på den enkelte skole. Vi skal sætte skolerne mere fri.

Endeligt så er vi nødt til at snakke om, hvordan vi sikrer, at lærere og pædagoger har bedre tid og mulighed for at lave den undervisning, som gør børnene dygtige. Mange steder er lærernes gennemsnitlige undervisningstimetal tårnhøjt, og det står simpelthen i vejen for den velforberedte undervisning.

Når skoledagen bliver kortere, bliver dagen i SFO’en længere. Det er godt, fordi det kan skabe en mere naturlig balance mellem skole- og fritidsliv for eleverne. Men det kræver, at der er de rette ressourcer. Her virker det til, at regeringen helt har glemt SFO’en og fritidsklubberne. Der skal være de rette ressourcer, der hvor børnene er. Derfor skal vi sikre, at pengene følger med, når man gør skoledagen kortere.

Folkeskolereformen skal egentlig evalueres i 2019, men vi foreslår, at evalueringen allerede foretages nu. Denne gang skal vi lave ændringer af folkeskolen i samråd med dem, der er i folkeskolen hver eneste dag. Dem med mest viden på skoleområdet skal have afgørende indflydelse på, hvordan den skal se ud. Og dem der ved mest om skolen er dem, der er ude i den. SF er klar til at tage de nødvendige skridt.