Politisk: SF

Blog

Kære Alternativet. Har I accepteret Finansministeriets skolelogikker?

Alternativet kritiserede SF's morgenmadsforslag for at være mindre vigtigt end andre ting i den danske skole. Jeg synes, det er et knæfald for Finansministeriets sparelogikker.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går fremlagde jeg på vegne af SF et forslag om at indføre morgenmad- og frugtordninger i den danske folkeskole. Det er endnu et udspil i en række af mange, der skal lede ud i et stort børneudspil, som vi kommer med.For SF har det altid været en drøm at sund kost bliver en naturlig del af den danske folkeskole, ligesom den er i f.eks. Sverige og Finland. Vi tror – ligesom en række ernæringseksperter – på, at mætte børn lærer bedst, og at vi kan højne børns koncentrationsniveau og trivsel, hvis vi hele tiden sørger for, at børnene er mætte og klar til at være i skole. Vi ved også fra de mange lærere og pædagoger, der er medlemmer af SF, at det er et udbredt problem med børn, der kommer i skole uden at have fået morgenmad. Mange af dem kommer fra ressourcesvage hjem. Det er dem vi vil hjælpe.

Politisk: SF

Men er der ikke vigtigere ting at investere i?

Som altid når en debat ruller og man foreslår investeringer i noget, så kommer det oldgamle politiske spørgsmål. ”Hvor skal pengene komme fra?” eller ”Er der ikke noget vigtigere at investere i?” Det er knusende for en hver politisk debat, hvor man ønsker at drømme eller at have visioner. Derfor blev jeg også overrasket over, at netop de argumenter kom fra Alternativet, som jeg ellers synes har argumenteret for, at vi skal drømme noget mere.Forestil jer, hvis man altid brugte det argument hver gang, vi diskuterede skolepolitik! Lad os skære lejrskolen væk, fordi danskundervisningen er vigtigere. Lad os skære svømmeundervisningen væk, for det er vigtigere med skole/hjem-samtaler. Lad os skære musikfaget væk, for matematik er vigtigere end musik. Eller i det store perspektiv: Drop investeringer i at renovere folkeskoler, fordi undervisningen er vigtigere. Lad os droppe investeringer i socialrådgiveres forebyggende arbejde ude på skolerne, fordi lærerne mangler forberedelse.Det holder ikke i min optik. Lad os nu drømme om den skole vi ønsker, ellers køber vi ind på Finansministeriet og regnedrengenes logik.

Selvfølgelig er morgenmad ikke folkeskolens største udfordring

Men selvfølgelig har Alternativet da ret, når de skriver, at ”der er vigtigere ting i folkeskolen, der trænger til et løft end havregryn i børnenes sultne maver.” Ingen tvivl om det. Folkeskolen oplever i disse år historisk store besparelser. Lærernes gennemsnitlige undervisningstimetal bliver skudt i vejret. Forberedelsestiden daler. Lærer/pædagog-samarbejdet bliver ikke prioriteret nok, fordi der ikke er tid til fælles forberedelse. Flere af tingene skyldes loven om lærernes arbejdstid, som SF var med til, og som jeg åbent og ærligt indrømmer har været en katastrofe for implementeringen af folkeskolereformen. Men det skyldes også en generel nedprioritering af folkeskolen, fordi vi har købt argumentet om, ”at der ikke er råd.” Selvfølgelig er der råd til børn.Derfor har SF allerede i 2016 foreslået, at man giver en halv milliard til at sætte lærernes gennemsnitlige undervisningstimetal ned. Derfor har vi foreslået at sætte 250 millioner af til at udbrede brugen af tovoksenordninger. Derfor har vi foreslået, at man frem mod de nye overenskomstforhandlinger finder ud af, hvordan man sikrer lærernes forberedelsestid. Og vi kommer med en række nye forslag allerede inden for få måneder. Fordi vi vil forbedre den danske folkeskole og give eleverne, lærerne og pædagogerne bedre arbejdsvilkår end de har i dag. Og skolepolitik er ikke et enten/eller om, hvad vi har råd til. Det er finansministeriets logik, og belært af erfaring, så kan jeg sige, at det er på tide at gøre op med den.