Politisk: SF

Blog

Modsvar til Henrik Dahl: Drop nu den pinlige snak om vores folkeskole

"Det er en økonomisk realitet, at der ikke er flere penge. Lærerne overdiagnosticerer, når de peger på trivselsproblemer blandt eleverne, og det er klynk at påstå, at karakterer har en psykologisk slagside. " Sådan hænger verden sammen ifølge Henrik Dahl (LA). Intet kunne være mere forkert.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et interview med Folkeskolen.dk kritiserer Dahl både forældre og lærere. Han beskylder forældrene for at være mislykkedes med opdragelsen af deres børn. Han beskylder lærerne for at offergøre eleverne og for at være fuldstændig hæmningsløse og skamløse i deres jagt efter flere penge, og så miskender han i allerhøjeste grad deres faglighed; ”Da jeg var barn, skulle man lære at stave fra dag 1”, siger han ud fra en ide om, at karakterer sikrer fagligheden.

Politisk: SF

Jeg sidder tilbage fuldkommen målløs.

Det er en realitet, at vi i statskassen har de penge, vi har. Ingen mennesker lever i en verden, hvor penge blot er noget, man går ud og plukker på træerne. Til gengæld er det overhovedet ikke slået fast med syvtommer søm, hvordan vi skal bruge vores penge. Det er en realitet, at de kan bruges anderledes. Det handler om, hvordan lærere, hvordan forældre, hvordan jeg og andre politikere ønsker at prioritere de penge, der er til rådighed. Modsat Henrik Dahl vil jeg for eksempel langt hellere prioritere penge til vores fælles folkeskole, ungdomsuddannelser og universiteter, end jeg vil prioritere penge til at sætte skatten ned eller gøre det billigere at købe en bil. Det er en økonomisk realitet.

Det er en realitet, at nogle børn og unge mistrives i vores uddannelsessystem. Det er ikke en overdiagnosticering, lærerne står for. Mange unge taler om, at de føler sig pressede, og undersøgelser fortæller, at antallet af unge med stress er mere end fordoblet de sidste 20 år. Flere børn og unge mellem 11 og 15 år tager medicin mod hovedpine, og mange gør det mindst en gang om måneden. Der er eksempler på både drenge og piger, der dropper ud fra deres uddannelse på grund af stress – og det er på trods af et flot afgangsbevis fra folkeskolen, en lyst til at uddanne sig og med høje ambitioner for fremtiden. Det er en social realitet.

Det er en realitet, at karakterer har en psykologisk slagside. Når børn og unge måles efter karakterer, beder vi dem i virkeligheden om kun at lære dét, der kan måles på karakterskalaen.Uddannelsessystemet tillægger det ikke værdi, hvis elever og studerende kan noget, som falder uden for skalaen. Det har den slagside, at vores børn og unge helt automatisk går efter at passe ind i skalaen, og hvis ikke de kan det, vil de opleve nederlag. Derfor er det helt afgørende, at vejledning og feedback også er en central del af alle uddannelser. Det er nemlig ikke karakterne i sig selv, der sikrer en god faglighed – det er lærerne. Uden fagligt stærke lærere og undervisere ville vores børn aldrig lære at regne og skrive, og vores unge ville aldrig udvikle sig til at blive kreative, selvstændige og reflekterende mennesker. Det er den faglige realitet.

Når vi på Christiansborg laver politik, fordeler penge og gennemfører reformer og systemer, så har det altid en konsekvens. Pengene kan altid fordeles anderledes. Lærernes oplevelser på uddannelserne skal ikke negligeres, og det samme gælder vores børn og unges trivsel. Vi har et ansvar for de rammer vi sætter, og det ansvar skal vi som politikere tage på os.