Dekoration på dør til klasseværelse fra jule-klippe-klister dag

Derfor er normkritik vigtigt i folkeskolen!!!

- Det handler om vores børn og unges udvikling.

Offentliggjort Sidst opdateret

Som voksne kloger vi os tit på, hvad der er godt og mindre godt for de børn og unge, som går i vores folkeskoler -og langt hen af vejen med rette, og ofte på veloplyste grundlag. Meeen nogle gange glemmer vi at høre dem, det hele handler om, hvad de egentlig mener. Jeg har derfor, i dette indlæg, givet ordet til en af mine tidligere elever, Caroline Møller Kjeld, som her deler sit syn på normkritik i skolen:

Caroline Møller Kjeld, elev på STX

"JA, normkritik har indflydelse på os unge!

Som menneske vokser vi vel egentlig altid op med en bestemt idé af, hvordan man skal se ud og hvordan man skal opføre sig.

Dekonstruer

Mette Toft Nielsen arbejder som folkeskolelærer med særligt fokus på repræsentation, anti-racisme og anti-diskrimination. Hun er uddannet folkeskolelærer fra professionshøjskolen Metropol (2018), er Teach First Danmark alumne (2017) og har desuden en kandidat i Kultur, Kommunikation og Globalisering fra Aalborg Universitet (2013). Formålet med denne blog er at zoome ind på centrale elementer, som skaber fundamentet for vores folkeskole i Danmark. Jeg vil undersøge, hvordan gængse undervisningsmaterialer skaber virkelighed, og hvilken betydning det har for den måde, vi forstår verden på. Det er desuden et mål at prøve at komme med forslag til, hvordan der kan skabes bredere repræsentation gennem mangfoldige fortællinger.

Dette image får vi unge skabt i hovedet i en meget tidlig alder. Det ved jeg af personlig erfaring, og egne oplevelser, at folkeskolen har en stor indflydelse på.

Meget af det som jeg selv har lært omkring normer, har jeg lært gennem sociale medier og næsten intet af det som jeg har lært omkring samfundsnormer og kritikken indenfor dette emne har været fra undervisningen i folkeskolen. Når jeg så faktisk har lært noget nyttigt, har det været gennem de forskellige perspektiver som mine tætte venner, klassekammerater eller lærere har delt, som jeg måske aldrig selv havde tænkt over. – Jeg har f.eks. lært hvor stor en indflydelse ”men” & ”og” kan have i en sætning og hvordan de ord kan ændre hele holdningen, der udtrykkes.

Jeg hørte engang et sted at i stedet for at gå ind i en debat for at vinde, skal man gå ind i en debat med fokus på at lære noget nyt.

At høre andres mening, også selvom man ikke er enig, kan være så enormt interessant og vigtigt, fordi det viser dig en helt ny side af tingene. Men det kan også have en stor indflydelse på begge parter som er med i debatten, da de hver især kan bringe de nye meninger og holdninger videre.

Når vi, i klassen, har lært om normer og normkritik i samfundsfag en tirsdag eftermiddag, og vi så bliver hentet af vores forældre som spørger indtil, hvad vi har lært, kan vi videregive så meget læring og så mange holdninger og perspektiver på verdenen, som de ældre generationer, vores forældre og bedsteforældre, aldrig har hørt om før. De er måske uenige, men de kan også gå ind i samtalen med det mindset om at lære noget nyt i stedet for at få ret.

Apropos snakken om at bringe budskaber videre, så synes jeg grunden til at det er vigtigt, at os unge mennesker lærer om normer og normkritik i folkeskolen, er at vi får så mange forskellige åbenbaringer og holdninger til verdenen og samfundet. Vi får en kritik, som vi måske ikke normalt ville have fået. At vi lærer om normer og normkritikken i sådan en ung alder, hjælper os også med, at vi selv kan finde ud af, hvad for nogle holdninger vi selv har, og hvad vi vil med vores liv. Jeg kan i hvert fald mærke på mig selv, hvordan det har sådan en kæmpe indflydelse at lære om dette emne i sådan en ung alder, fordi man som ung er ved at lære sig selv at kende og finde ud af, hvem man selv er.

Mit råd til andre unge:

At kunne finde sig selv, og finde ud af hvem man er, er det vigtigste at lære om i skolen.

Din identitet er DIN, og du har dine egne meninger.

Som ung i dag har vi mange muligheder, så lad dem ikke gå til spilde – lad dig selv blive hørt!"

Lad os sammen insistere på, at valgkampen bliver en anledning til at lytte til vores børn og unge i folkeskolen, også når det handler om, hvilke emner vi forlanger, de skal bruge deres tid på i undervisningen!