Blog

Sådan får du flere ansøgere

- En guide i ti trin.

Offentliggjort Sidst opdateret

Kære skoleleder, kære undervisningsudvalgsformand.

Jeg har en dårlig nyhed til dig: Det er sælgers marked. Vi på professionshøjskolerne uddanner for få folkeskolelærere, hvilket gør, at de er fuldt og helt bevidste om, at de er en mangelvare. Og de er dygtige, så de ved udmærket godt, hvad de er værd. Derfor får du her en liste over ting, du kan gøre for at fylde dit lærerværelse med lærere:

1. Uddan dem. – Vi ved, at lærere, der er ansat fast på en skole, mens de læser på (merit)læreruddannelsen, ofte bliver på skolen, når de er færdige. Og ja, du skal både betale deltagerbetalingen og medgået tid.

Daniel Panduro

Daniel Panduro er lærer, cand.mag og underviser på læreruddannelsen – I den rækkefølge.

Skriver om alt der på folkebiblioteket står under ”37. Opdragelse, undervisning og uddannelse”, men med et særligt fokus på ”37.143 samfundsfagets didaktik”, ”37.07 Uddannnelsespolitik” og ” 37.39 Lærerstanden i almindelighed”

2. Skab ordentlige forhold. – Hvis du ikke tilbyder en arbejdstidsaftale med max 26 lektioner + 2 timers reduktion til nyuddannede, er du virkeligt bagud på point fra start.

3. Lav en lærerstartsordning. – Vi gør alt, hvad vi kan, for at forberede dem på lærerlivet, men de har også brug for en vejleder, der får tid til at vejlede dem i at overkomme de konkrete udfordringer, der kommer de første år. Det er ofte inden for de første 2-3 år, at lærere opgiver og vælger at læse videre for aldrig at komme tilbage til folkeskolen.

4. Bliv et godt praktiksted. – Vi ved, at studerende efter tredje praktik ofte søger job på den skole, de har været i praktik på. Praktikken er skolens mulighed for at vurdere de studerende, ja, men det er også de studerendes mulighed for at vurdere skolerne. Og de taler sammen, så gode praktiksteder får mange ansøgere og dermed mange potentielle ansatte.

5. Lav bedre skemaer. – Det kan være tillokkende at lave et ”skraldespandsskema” til den ukendte kommende kollega, men særligt, når vi taler om nyuddannede, er det vigtigt, at de får et skema, hvor de får mulighed for at bruge de kompetencer, de har lært.

6. Skriv nogle jobopslag, der er til at afkode. – Potentielle ansøgere er ofte ligeglade med, at I er i gang med en kultursammenlægning, har nogle virkeligt søde børn eller har indført en eller anden smart pædagogisk model. De vil vide, hvilke fag, hvilke årgange, og hvor skolen ligger, så de kender transporttiden. Vedhæft evt. det skema med de timer den kommende medarbejder skal læse.

7. Ansæt lærerstuderende som lærervikarer. – Ja, det er væsentligt mere besværligt at have nogen, der kun kan arbejde 2-3 dage om ugen, til gengæld får du mulighed for at se dine kommende ansatte an, inden de er færdige.

8. Vær opmærksom på dine nyansatte. – En medarbejderudviklingssamtale om året er simpelthen langt fra nok, når vi taler helt nye lærere. Check løbende ind, ikke for at kontrollere dem, men for at se, om de er kommet godt i gang.

9. Åbn skolen for de studerende. - Byd ind på praksissamarbejder og tilbyd læreruddannelsen, at vi må komme på besøg, overtage undervisningen og observere. Hvis din skole skal være top of mind, når de nyuddannede skal søge, skal de kende skolen, børnene og deres kommende kollegaer.

10. Efteruddan dem. – Det kan virke absurd at efteruddanne lærere, der kommer direkte fra læreruddannelsen, men selvom de har fået en god generalistuddannelse, har de stadigt brug for at blive stærke på præcis det, I arbejder med.