Om bloggen Dr. pæd. og rektor ved UC Syd Alexander von Oettingen blogger om skole, didaktik, undervisning og læring.
At få hele verden én gang til! Når man kan downloade apps, der spontant oversætter alle sprog. Hvorfor så lære tysk?
Alle har ret til pissedårlig undervisning! Ingen taler om det, alle har prøvet det. Pissedårlig undervisning kender vi alle og alle har ret til den. Bare ikke hele skolelivet!
Blachmans tv-program er et pædagogisk overgreb! Thomas Blachmans DR-program om skolen viser en forfører, der intet ved om skolen. Det er pædagogisk idioti.
Evidens, dannelse og undervisning Festtale til Lærerprofession.dk´s 6. prisfest. Fagligheden i læreruddannelsen er til diskussion. Det er en vigtig diskussion, men skal ikke dækker over at mange bachelor- og diplomopgaver har en høj faglighed.
Skrivebordspædagogen! I en tid, hvor vi producere meget empirisk forskning, er det måske på tide med lidt mere teori? Kunsten er ikke at løse alle mulige problemer, men at "kunne stille gode og væsentlige problemer, at kunne spørge rigtig." Grue-Sørensen.
Empirisk dannelsesforskning Vi har brug for en bredere pædagogisk forskningsdiskurs end vi pt oplever. Forskning som indkluderer og kombinerer dannelsesteori med empiri og praksis. Ellers mister forskningen af den pædagogiske fænomen- og problemverden mening.
Empirisk dannelsesforskning Vi trænger til skoleforskning, der kombinerer pædagogisk/ (fag)didaktisk teori, med empiriske studier og pædagogisk dømmekraft i praksis.
Dem, der lever sammen skal også lære sammen! Folkeskolen, friskolen, efterskolen og højskolen repræsenterer værdifulde og stærke dannelsesfællesskaber. Desværre har vi politisk og forskningsmæssig tabt fornemmelsen for netop disse former for undervisende og lærende fællesskaber.
"Man møder aldrig det teoretiske barn" Der er altid tre vidensformer i spil i klasseværelset: Teori, empiri og praksis. Desværre har vi kun fokus på den empiriske og glemmer, at den ikke er lig med praksis og ikke kan undvære teori.
Et pædagogisk skoleideal Følgende er min tale til Danmarks Lærerforenings kongres 2016 om et skoleideal.
Måske er jeg også en dårlig lærer? Hvad er det dårlige ved den dårlige lærer? Vi ved en masse om den gode lærer, men hvad med den dårlige? Det taburiserer vi, selvom han eller hun findes.
Klasseværelset som socialt system. Skolen er ikke kun vigtig på grund af undervisning og dannelse, men den er også vigtig på grund af dens funktion i samfundet. Hvori den funktion består, har sociologer som bl.a Talcott Parsons og Niklas Luhmann ganske rammende præciseret. Deres pointer er stadig aktuel - men også provokerende.
Skolens pædagogiske mening! Skolens pædagogiske mening er ikke primært synlig læring, dannelse, uddannelse, tilværelsesoplysning, demokrati eller etik – men slet og ret undervisning. De andre begreber er vigtige, men når det handler om skolens ”pædagogiske” mening, er svaret: Undervisning.