Søs Prehn

Blog

Hvordan får lærere og ledere mest ud af hinanden?

Hvad ville du bruge din leder til, hvis du vandt personen for en dag? Den præmie vandt jeg på et tidspunkt og jeg brugte den på at invitere min nærmeste leder med på en konference. Endelig skulle jeg have en leder med på konference - troede jeg, men så kom corona. Måske skulle jeg som mine kolleger, have brugt hende som vikar.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg valgte at bruge min præmie på konferencen, fordi det ville gøre en forskel for min makker og mig at få vores leder med. Man er altid superinspireret, når man kommer tilbage efter et spændende kursus. Man er midt i en proces, hvor den nye viden skal bearbejdes, derfor har man brug for at prøve sin nye viden af i et fællesskab og blive klogere sammen. Og vejen til ændringer går markant hurtigere med en leder på holdet.

Søs Prehn

Jeg har undervist elever med anden etnisk baggrund end dansk i mange år, og jeg har et et ønske om at give dem og deres forældre en stemme i den offentlige debat, for det kan være svært for mange at få et deres nysgerrige spørgsmål og holdning til skolen igennem til medierne. Forældrene er velformulerede, men har ikke altid sproget til med at nuancere debatten - bare kommunikationen over Aula kan være en udfordring. Mine indlæg er baseret på den virkelighed, jeg oplever i skolerne til hverdag, men tolkningerne står selvfølgelig helt for egen regning.

Faglige fællesskaber er fyldt med vitaminer

De faglige og professionelle fællesskaber er vigtige i en travl hverdag, men på alle skoler sidder der mange resurser, der slet ikke kommer ordentligt i spil. Faglig sparring har langt fra den plads på teammødet, den fortjener. Når klokken nærmer sig 17.00 er det nemmere at reflektere over, hvilken chokoladekage i kvarteret der er bedst fremfor, at som dansklærer at deltage i matematiklærerens overvejelser omkring sin undervisning. Men de fælles tanker om undervisningsforløbet er vigtige for alle i teamet. Ligesom det med kagen.

At sætte tid af til faglig nysgerrighed på hinanden på teammødet, burde være øverst på dagsordenen hver uge. Måske kan man bare begynde at tale højt om det, man allerede gør. Og ledelsen skal være til stede med sit nærvær og relevante vejledning. At føle sig hørt skaber tryghed.

Ordene skaber ikke forandring

De fleste skoler har professionelle læringsfællesskaber stående som en vigtig dot i skolens indsatser for udvikling. Men hvis de skal fra papiret og ud i virkeligheden, skal ledelsen være med til at sætte gang i indsatsen. Et team er et åndehul for de fleste, men ofte er det de samme, der trækker læsset og de samme der trækker sig. Ved at skabe rum for at alle får tid til at vende sine tanker ugentligt, bliver interessen og forpligtelsen overfor hinanden større.

Det er skønt at komme ud af huset og blive inspireret. Men, hvis dine tanker ikke bliver udfordret og holdt vedlige, forsvinder gejsten. Hvis ledelsen vælger at sende en medarbejder på kursus, uden at deltage selv, burde der være pligt til at holde et møde efterfølgende, hvor medarbejderen refererer hovedpointerne. På den måde fastholdes ny viden og sammen kan man lægge en plan for, hvilke tiltag, der kan bruges på skolen.

Kurser, konferencer, erfaring og inspiration skal deles og diskuteres. Når alle byder ind, bruger vi hinanden bedst.