Søs Prehn

Blog

Hvis jeg var Esbjerg

Tanken om at to kommuner, må udvikle et bud på at drive folkeskole, har snurret rundt i mit hoved, siden udmeldingen kom fra Mette Frederiksen. Jeg har været lærer siden før reformen og jeg synes selv, med min kæmpe erfaring, at jeg har nogle kvalificerede drømme at byde ind med, hvis det var mig, der var Esbjerg eller Holbæk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det første jeg ville gøre, var at arbejde for at alle klasser havde et elevtal på mellem 18 og 24. Hvis klassen bliver for lille, kommer den til at minde for meget om en familie. Hvis der er for mange, kan læreren ikke nå at lære alle ordentligt at kende. Derfor skal der både være et minimum og et maksimum antal elever.

Søs Prehn

Jeg har undervist elever med anden etnisk baggrund end dansk i mange år, og jeg har et et ønske om at give dem og deres forældre en stemme i den offentlige debat, for det kan være svært for mange at få et deres nysgerrige spørgsmål og holdning til skolen igennem til medierne. Forældrene er velformulerede, men har ikke altid sproget til med at nuancere debatten - bare kommunikationen over Aula kan være en udfordring. Mine indlæg er baseret på den virkelighed, jeg oplever i skolerne til hverdag, men tolkningerne står selvfølgelig helt for egen regning.

Det næste jeg ville kaste mig ud i er, ikke nødvendigvis at skære ned på de lange dage, men jeg vil skabe en bedre sammenhæng i dem, vi har. Jeg ville gå all-in på ideen om ”åben skole”, der kort fortalt handler om at skolen og lokalmiljøet i fællesskab er forpligtet på at skabe rammerne for relevant undervisning.

I beskrivelsen af ”åben skole” står der, at skolerne skal inddrage lærerne fra f.eks. lokale musik- eller idrætsskoler eller etablere et samarbejde med naturvejledere og skabe spændende og relevant undervisning tilpasset det område, skolen er placeret i. Altså motiverende undervisning skabt i nær relation med omgivelserne.

Styrken ved Åben skole er at elever, som måske ikke har så meget netværk, kan opleve at få en indgang til et fag gennem dygtige mennesker udenfor folkeskolen. Det kunne bringe fornyet energi til at deltage i undervisningen, når eleverne oplever, at skolefagene rent faktisk kan omsættes til værdifuld og brugbar viden. Det kunne være matematik blev mere relevant, når man opdagede, at det er nødvendigt for at klare sig i landbruget - eller science kunne ændre karakter til at blive et kreativ fag? Måske, vi kunne få flere undervisningsparate elever som en ekstra bonus. Jeg tror på ideen.

Åben skole vil være en gevinst for alle elever og jeg ville elske at se en hel kommunes skoler samarbejde med lokale kræfter og se det omkringliggende miljø blive inddraget i skolen. Uanset hvor i landet, man bor.

Hvis jeg var en af de kommuner, der fik lov til at drømme om en god skoledag for eleverne, ville jeg tage fat i denne ide.

Min sidste drøm er, at lærerne kan få afsat tilstrækkelig tid til samarbejdet. Både med hinanden og med fagpersoner udefra. Når vi inspirerer hinanden, boostes vores faglighed og det vil tilføre ny energi til alle involverede og engagerede.

Sådan en kommune vil jeg gerne arbejde i. Gid jeg var Esbjerg eller Holbæk!

Powered by Labrador CMS