Elevrådskontaktlæreren

Blog

Elevrådskontaktlærerens blog

Jeg arbejder med en af skolens allervigtigste men også allermest underprioriterede områder, nemlig elevdemokratiet.

Publiceret Senest opdateret

Elevrådskontaktlæreren

Jeg har arbejdet som elevrådskontaktlærer i 14 år samt læst en kandidatuddannelse i pædagogisk sociologi hvor jeg har skrevet et speciale om medborgerskab i skolen. På baggrund af mit speciale, har jeg udviklet initiativet Demokrati i Skolen som jeg bruger i mit arbejde som elevrådskontaktlærer. Målet er, at styrke skolens underprioriterede elevdemokrati ved at skabe demokratiske rum i skolekulturen. Jeg vil gerne gøre læserne klogere på elevdemokratiets status og måder at demokratisere skolen på i praksis.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det forsømte elevdemokrati mener jeg, at der bør gøres noget ved! Det skylder vi vores demokratiske livsform - vores folkestyre - som vi priser højt i samfundet, og som tager sit udgangspunkt i vores folkeskole. Og vi skylder eleverne, der tilbringer en enormt stor del af deres tid i folkeskolen, at få del i vores demokratiske livsform.

Præsentation af elevrådskontaktlæreren

Jeg hedder Martin og har arbejdet som elevrådskontaktlærer i 14 år og har læst en kandidatuddannelse i pædagogisk sociologi med fokus på elevdemokrati. I dag arbejder jeg som elevrådskontaktlærer på Lindevangskolen på Frederiksberg, hvor jeg har udviklet initiativet Demokrati i Skolen på baggrund af mit speciale om medborgerskab i skolen. Mit kendskab til området, har givet mig en forståelse af elevdemokratiets vilkår - udfordringer der forhindrer elevdemokratiet i at blomstre - og et blik for, hvordan man styrker elevdemokratiet i praksis.

Bloggens formål

Formålet med min blog er at tale elevdemokratiets sag ved at dele ud af min indsigt på området og fortælle om de initiativer, jeg tager gennem mit initiativ Demokrati i Skolen, som jeg har udviklet som kontaktlærer på Lindevangskolen i samspil med elever, pædagoger, lærere, skoleledelse og skolebestyrelse. Vi skrives ved.