Jeppe Bundsgaard

Blog

Dansk er så meget mere

Hvorfor så meget fokus på tekniske dele af danskfaget?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hørte i dag programmet ForældreIntra på Radio 24syv (http://www.radio24syv.dk/programmer/foraeldreintra/19161738/gruppearbejde) . En mor ringede ind med nogle meget interessante overvejelser over de dilemmaer der kan opstår i forhold til gruppearbejde. Programmet kan anbefales i sin helhed, men en enkelt ting fik mig til at hoppe i bilsædet. Undervejs diskuterede hun og værterne og de to ekspertgæster læringsmål og Fælles Mål (fra 23.20), og hun formulerede den opfattelse at der alene er sådan nogle ”meget tydelige faglige mål i Folkeskolen pt, som bliver signaleret til børnene, at det er det her I skal lære. Det bliver helt skåret ud i pap hvad det er der forventes af dem” og som eksempel gav hun at det der står på tavlen, er: ”Du skal kunne finde x antal nøgleord på side 15”.

”Så de der lidt mere andre værdier som også kan trækkes ud af gruppearbejdet, det er ikke der ikke rigtigt fokus på ... Det er meget konkret det de forventes at lære”

Ingen af værterne eller eksperterne udfordrede den forståelse at læringsmål er sådan nogle meget konkrete proceduremål om at identificere nøgleord, lave personkarakteristik osv.

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet. Forsker i fagdidaktik med særlig henblik på dansk og it i undervisningen. Jeg skriver om danskfaget, it-didaktik og test og prøver.

Men der ER jo faktisk helt konkrete faglige mål i dansk som handler om gruppearbejde, samarbejde og relationer. For eksempel står der under målet Dialog ”Eleven kan bruge talesprog i samtale og samarbejde” efter 2. klasse, og ”Eleven kan indgå i dialog i mindre grupper” efter 4. klassetrin. Og i målet for fremstilling står der ”Eleven kan tilrettelægge processer til fremstilling af faglige produkter alene og i samarbejde med andre” efter 6. klasse. Og under Sprog og kommunikation kommer vi op på de helt store nagler med målet om at ”Eleven kan kommunikere aktivt i forskellige sproglige og kulturelle situationer i en globaliseret verden” efter 9. klassetrin.

Så der er masser af faglige mål som involverer gruppearbejde og samarbejde, komplekse sociale relationer med mere. Det er noget der skal læres, og det er noget som skal læres i dansk, fordi det involverer danskfaglige kompetencer i form af kommunikation, dialog og fælles fremstilling.

Det undrer mig at det ofte er så mærkeligt tekniske mål der nævnes, når man taler om mål i undervisningen. Der er så meget vigtigt der skal læres, så hvorfor fokusere så meget på disse tekniske mål og ikke på de mere avancerede faglige mål? Dansk er så meget mere, fristes man til at sige, med et slet skjult citat.