Blog

Automat-nej og robotnegativitet om reformkommissionen

Den seneste rapport fra Reformkommissionen blev mødt af et kollektivt "buh-råb". Også fra DLF! Men hvor er nuancerne? For rapporten indeholder mange gode forslag, skriver lærer Tobias Zimling.

Offentliggjort Sidst opdateret

Reformkommissionen har fremlagt sin seneste rapport, der foreslår betydelige ændringer i uddannelsessystemet. Desværre har både DLF og Lærerstuderendes Landskreds reageret med en forudsigelig og negativ nej-reaktion. Jeg forventer en konstruktiv-kritisk tilgang - og den er fraværende.

Selvfølgelig er der elementer i rapporten, som kan være kontroversielle, men der er også gode idéer. For eksempel, selvom det at lukke 10.-klasserne måske ikke er den bedste idé, er der adskillige andre forslag i rapporten, der er værd at overveje. Af gode forslag er flere karrieremuligheder for lærerne, en kompetencefond for lærere, og efteruddannelsesmuligheder som PPR-vejleder for lærere eksempler

Hvad vi hører fra DLF og de lærerstuderende er et rungende nej. Men er det for meget at forlange, at vores fagforening ikke blot er kritisk, men også positiv og nuanceret?

Lærerliv m.m.

Tobias Zimling Kristiansen, folkeskolelærer i Gentofte.

Ud over læreruddannelsen har jeg en mastergrad i læreprocesser (M.Lp.) fra Aalborg Universitet, hvor jeg har specialiseret mig i forandringsprocesser og ledelse af dem. Særligt i forhold til lærere.

Jeg er kritisk, men konstruktivt, anlagt, og jeg har fokus på løsninger og nye muligheder for at løse opgaverne på en bedre og smartere måde. Forandring er fint, så længe vi ikke kaster barnet væk med badevandet.

Når jeg blogger er det om lærerlivets mange sider - fagligt, pædagogisk, dannelsesmæssigt, didaktisk, politisk og gerne med en rimelig og underbygget kritik af DLF.

DLF bør være en positiv, konstruktiv og naturligvis kritisk organisation, og en automatisk negativitet som udgangspunkt er simpelthen ikke godt nok. Jeg vil ikke gå i dybden med en længere analyse af reformrapportens positive og negative aspekter, men når man læser rapporten – for eksempel på side 86 – er der mange gode forslag.

Rapporten er på 124 sider og let at læse, så jeg vil varmt anbefale, at alle tager et kig og danner deres egen mening. Lad os sammen arbejde for at finde de bedste løsninger til vores uddannelsessystem og skabe en konstruktiv dialog omkring disse forslag.

Jeg vil gerne høre dine tanker og ideer. Skriv endelig en kommentar og lad os starte en spændende og konstruktiv diskussion om uddannelsesreformen.

Link til rapporten fra Reformkommissionen